zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Jaarverslagen goede doelen niet erg transparant

9 november 2004 - In de meeste jaarverslagen is moeilijk te vinden welk deel van het opgehaalde geld naar een goed doel gaat en welk deel binnen de organisatie blijft kleven. Ook blijft onduidelijk hoeveel de organisatie besteden aan het binnenhalen van geld.

Transparantprijs


Dat concludeerde Morris Tabaksblat gisteren bij de uitreiking van de eerste Transparantprijs, een onderscheiding voor de charitatieve instelling met het beste jaarverslag. KWF Kankerbestrijding was de eerste winnaar. De Transparantprijs is ingesteld door het accountantskantoor PriceWaterhouseCoopers en de Donateursvereniging. Zij willen charitatieve instellingen hiermee aanzetten tot betere verslaggeving.

Foster Parents Plan
De vraag hoeveel geld een charitatieve instelling zelf verbrandt, heeft de afgelopen jaren veel discussie opgeleverd. Foster Parents Plan, de voorganger van het huidige Plan Nederland, raakte hierdoor honderden donateurs kwijt.

Hoog salaris
Dit jaar ontstond wederom commotie rondom charitatieve instellingen. Aanleiding was ditmaal het hoge salaris dat de medisch directeur van de Nederlandse Hartstichting ontving. Volgens Tabaksblat is een hoge beloning 'niet per definitie fout'. Maar organisaties moeten wel goed uitleggen waarom ze forse salarissen betalen.

Omfloerste omschrijvingen
Tabaksblat vindt dat de organisaties beter moeten vertellen wat ze de komende jaren zullen ondernemen. Ook moeten zij in hun jaarverslag puntiger omschrijven wat ze hebben bereikt. Nu nog dreigt de lezer de weg kwijt te raken in zeer omfloerste omschrijvingen. Met name kleine charitatieve instellingen blijven achter in transparantie, maar ook bij de groten valt nog voldoende te verbeteren, aldus Tabaksblat.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10