27 oktober 2004 -
Voedings- en wasmiddelenconcern Unilever heeft de resultaten in het derde kwartaal flink zien dalen. De omzet tegen actuele wisselkoersen zakte ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 8 procent tot 10,26 miljard euro. De aanhoudende slechte resultaten van het voedingsmiddelenconcern voeden de speculaties over de positie van topman Anthony Burgmans.
Concurrenten
Burgmans is het brein achter de grootscheepse kostenoperatie waarbij het bedrijf het mes zette in 1200 van haar 1600 merken. Door te focussen op de 400 overblijvende merken moest het bedrijf sneller groeien en meer winst maken dan de concurrentie. In werkelijkheid doet Unilever het slechter dan branchegenoten zoals Procter & Gamble en Nestlé. Mislukt de strategie van Burgmans definitief, dan zijn zijn dagen als bestuursvoorzitter waarschijnlijk geteld.
Resultaat Het operationeel resultaat van Unilever zakte het derde kwartaal 8 procent tot 1,4 miljard euro. Het bedrijf kon wel een nettowinst in de boeken schrijven. Helemaal onder aan de streep bleef een bedrag over van 867 miljoen euro, een winststijging van 4 procent. De verslechterde resultaten schrijft Unilever toe aan de afgenomen verkopen van ijs en ijsthee. Verder ging het slecht in de huishoudelijke en persoonlijke verzorging en was vooral de markt in West-Europa zwak.