zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

71 procent van de organisaties heeft behoefte aan technologie voor bruikbare data-analyses

Ziet de hele organisatie het belang van data?

10 december 2021 - Maar liefst 71 procent van de Nederlandse organisaties heeft behoefte aan technologie die bruikbare data kan leveren waar ze op de werkvloer direct mee aan de slag kunnen. Dit blijkt uit onderzoek van CTS onder ruim driehonderd IT-managers en professionals. Ruim de helft (57 procent) van de ondervraagden denkt dat het vrij eenvoudig is om data te gebruiken als basis voor de bedrijfsvoering en het nemen van beslissingen.

Exact hetzelfde percentage geeft echter aan dat de moeilijkheid van datagedreven werken hem zit in het ontsluiten en vervolgens samenbrengen van de data uit verschillende databronnen.


 
Collega’s overtuigen
Alhoewel het overgrote deel van de IT’ers het belang van data op de werkvloer ziet, zijn ze er niet van overtuigd dat de rest van de organisatie die toegevoegde waarde ook ziet. Zo denkt 73 procent van hen dat zeker niet alle collega’s de kracht van datagestuurd werken op waarde kunnen schatten. En dan is er nog de technologie: zeventig procent van de IT’ers denkt namelijk dat hun collega’s binnen de organisatie lang niet allemaal om kunnen gaan met de datatechnologie.
 
Toegevoegde waarde onderschat
80 procent van de respondenten denkt dat datagedreven werken echt iets toevoegt aan het bedrijf of de organisatie waar ze werken.
Cees van Kemenade, cloud-architect bij CTS: "Het is een goede zaak dat werken met data tegenwoordig gezien wordt als één van de kernonderdelen binnen een organisatie. Het is vandaag de dag ook niet meer mogelijk om als bedrijf geen datastrategie te hebben, gezien de wetgeving op bijvoorbeeld AVG-gebied. Moderne tools bieden de business steeds meer mogelijkheden om data uit verschillende bronnen makkelijk te ontsluiten, te combineren en te analyseren. Dit levert veel inzichten op, zoals bijvoorbeeld hoe je interne processen efficiënter kan maken of hoe je je klanten beter kan bedienen door de vraag te voorspellen. Een doordachte datastrategie levert daarnaast enorm veel op voor de besluitvorming, en daardoor ook op financieel gebied. Het is dan ook zaak dat de IT-afdeling collega’s overtuigt van deze meerwaarde, daar is inmiddels voldoende bewijs voor. Nu is het tijd dat organisaties ook daadwerkelijk de stap nemen om met data aan de slag te gaan."  
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst
 Hoe toekomstgerichte bedrijven data analytics expertise kunnen opbouwen
 Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten
 Digitale transformatie? Onderschat de menselijke factor niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10