zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financieel dienstverleners schieten tekort nu consumenten duurzame financiering eisen

93 procent van de consumenten verwacht dat financieel dienstverleners ethisch investeren

29 november 2021 - Uit een nieuw consumentenonderzoek van PA Consulting (PA) blijkt dat 93 procent verwacht dat duurzame financiële dienstverlening de norm wordt. Bijna de helft ziet dit al tegen 2025 gebeuren. Maar ook blijkt dat consumenten kampen met een kenniskloof wat betreft de mogelijkheden.

Financieel dienstverleners zouden hier werk van moeten maken door betere voorlichting te bieden en te innoveren op het gebied van ethische en duurzame financiële producten.


Uit de reacties van 3.500 Europese (waaronder 500 Nederlandse) consumenten blijkt dat alle respondenten duurzamer willen leven. 63 procent is op zoek naar duurzamere opties voor producten en diensten, terwijl ruim de helft het liefst financiële producten koopt van aanbieders bij wie duurzaamheid voorop staat. Ondanks deze goede bedoelingen realiseren de meeste consumenten zich niet hoeveel invloed hun financiële beslissingen op het klimaat hebben. Slechts een derde van de mensen denkt dat hun persoonlijke financiële keuzes impact op het klimaat hebben en maar 42 procent ziet beleggen als een optie om het milieu positief te beïnvloeden.

Belangrijke barrières
Het onderzoek identificeert een aantal belangrijke barrières voor de acceptatie van duurzame financiële producten:
 
  • Gebrek aan voorlichting: 57 procent
  • Pricing: 62 procent
  • Consumentenvertrouwen: 57 procent
  • Beschikbaarheid: 56 procent
  • Toegankelijkheid: 55 procent
Ook vindt 55 procent van de consumenten het niet eerlijk om een meerprijs te betalen voor duurzame financiële producten of diensten. En hoewel 64 procent gelooft dat financieel dienstverleners een kritieke rol spelen in de beweging naar duurzaam leven en bewust consumeren, vindt 53 procent dat zij zich onvoldoende mengen in het publiek debat.
Aangezien de meerderheid van de consumenten (53 procent) aangeeft dat er dringend behoefte is aan nieuwe, duurzame financiële producten, moeten financieel dienstverleners het gebrek in kennis en vertrouwen onder consumenten aanpakken. Alleen zo kunnen ze de overstap maken naar duurzame financiering en tegelijkertijd hun positie als positieve maatschappelijke krachten verstevigen.

Kloof
Mark Griep, hoofd PA Consulting Nederland: "Het zet ons aan het denken dat dit onderzoek een kloof laat zien tussen consumentenverwachtingen en hun vertrouwen in en begrip van beschikbare opties. Consumenten beseffen niet hoe groot de impact van hun financiële keuzes kan zijn op het klimaat. Deze impact is vele malen groter dan andere lifestyle-veranderingen, maar het ontbreekt aan kennis en keuze. Toch willen ze keuzes maken die ertoe doen. Dienstverleners moeten dus snel in actie komen en hun kans grijpen, bewuste consumenten aantrekken en behouden en een maatschappelijk verantwoordelijke rol innemen."
Hans Burg, Agile & Digital Transformations Lead bij PA Consulting: "De druk om binnen enkele jaren duurzame financiering tot mainstream te maken, komt niet alleen vanuit consumenten. Niet-financiële rapportageverplichtingen en regels ter voorkoming van 'greenwashing' staan om de hoek, terwijl andere bankregelgeving zich naar alle waarschijnlijkheid ook op duurzaamheid en ESG zal richten.
"Dit onderzoek onderstreept dat er een onderliggende vraag is naar financiële producten en diensten met een positieve maatschappelijke impact. Als dienstverleners niet aan deze verwachtingen voldoen, komen klantenbehoud, compliance, winst én groeipotentieel in het geding. We zien drie kerninitiatieven die bedrijven kunnen nemen om de grootste impact te maken: hun geloofwaardigheid opbouwen, meer voorlichting geven en blijven innoveren. Dit vergt investeringen en vindingrijkheid, maar het is van cruciaal belang dat de sector nu de omslag maakt."

Het rapport, Financial Services can change the world, is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 IT’er vindt opkomende technologieën vaak moeilijk te begrijpen
 IT-beslisser verkiest low-code boven high-code applicatieontwikkeling
 Geavanceerde technieken zorgen voor drastische toename van phishing
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CEO’s roepen op tot doortastend overheidsoptreden en consistent klimaatbeleid
 Belegger monitort duurzaamheid van beleggingsportefeuille
 Manager speelt belangrijke rol bij het creëren van een duurzame uitstraling
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Waar moet je op letten bij het aanschaffen van beveiligingscamera’s voor jouw bedrijf?
Waar kun je elektrische raamdecoratie kopen?
Tips bij elektrische raambekleding kopen
reacties
84 procent Nederlanders ontvangt oplichtingsberichten op smartphone (1) 
Hoe geef ik leiding aan vaste medewerkers voor de toekomst? (1) 
Mentale gezondheid weinig onderwerp van gesprek op werkvloer  (1) 
Prijs Audi Q4 E-Tron Sportback: minder hoofdruimte, meer geld (1) 
Deze vijf AI-trends gaan ons leven de komende jaren veranderen (1) 
Gemaksdiensten op kantoor populairder in crisistijd (1) 
Nederlanders koplopers in thuiswerken (1) 
top10
Hybride werknemers bewegen meer, slapen langer en eten gezonder
Grote bedrijven hebben geen wetenschappelijk gefundeerde doelstellingen om directe koolstofuitstoot toeleveringsketen te verminderen
WA-premie stijgt met bijna tien procent: autobezitters ruim 65 euro duurder uit
Medewerker beveelt werkgever niet langer aan
Mentale gezondheid weinig onderwerp van gesprek op werkvloer
Bedrijven moeten meer aandacht schenken aan retentie van talent
Een vijfde van werkend Nederland wil geen manager die jonger is dan zichzelf
Merken die te veel vertrouwen op third-party cookies laten geld liggen
83 procent van alle CIO’s moet dit jaar meer met minder doen
Ondanks aandacht voor diversiteit ervaart één op de drie leeftijdsdiscriminatie
meer top 10