zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona

Netwerken, vacaturesites en social media winnen verder aan belang

16 juni 2021 - De effectiviteit van de baanvindkanalen van laatstejaarsstudenten (MBO, HBO, en WO) heeft tijdens corona een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Ondanks het tekort aan stageplekken, verdubbelde het aantal studenten dat van zijn/haar stage een baan maakte bijna tijdens corona.

Stagiaires waren meer dan daarvoor bereid om te blijven bij de werkgever waar ze stage liepen, vergeleken met voor corona. Tijdens corona verloren kanalen als Google, scholen, bedrijvensites, banenbeurzen, kranten en het binnenlopen bij bedrijven verder aan effectiviteit, terwijl de meest effectieve kanalen verder aan effectiviteit wonnen, zoals bekenden/netwerk, vacaturesites en social media. Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group op basis van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek dat sinds 2002 per kwartaal 4.000 personen ondervraagt uit de Nederlandse beroepsbevolking.


             
Opvallende winnaars zijn stages en uitzendbureaus
Veel vaker dan voor de coronacrisis vinden studenten hun eerste baan via stages en uitzendbureaus tijdens de coronacrisis. Beide kanalen zijn bijzondere winnaars, aangezien er zeker in het begin van de coronacrisis een tekort was aan stageplekken en veel flexwerkers hun baan verloren. Al tijdens de crisis en zeker op dit moment zien we een enorme vraag naar starters, onder andere om de tekorten op de arbeidsmarkt in te vullen. De coronacrisis jaagt verder ook de verdere  sering van het baanzoekgedrag van starters aan. Dit zien we door de groei van het belang van vacaturesites en social media en tegelijkertijd de afname van bijvoorbeeld banenbeurzen en de krant. Het meest effectieve kanaal, voor en tijdens de crisis, blijft het vinden van de eerste baan via het eigen netwerk.
 
Campus recruitmentactiviteiten minder succesvol doordat campus dicht is
Activiteiten direct op de campus, maar ook gerelateerd aan employer branding en campus recruitment, verliezen de afgelopen periode aan effectiviteit. Daarbij kan worden gedacht aan bijvoorbeeld bedrijvensites, het binnenlopen bij bedrijven, bedrijfspresentaties, direct contact maken met recruiters, open sollicitaties en scholen en universiteiten. Deze, veelal indirecte, wervingskanalen hebben terrein verloren aan de directe wervingskanalen, zoals social media, vacaturesites en uitzendbureaus. "Binnen campus recruitment is er een versnelling gekomen in de digitalisering van wervingsactiviteiten, zoals business courses, masterclasses en landelijke banenbeurzen zoals de VirtueleBanenbeurs.nl. Corona zal vermoedelijk een nieuwe categorie aan de baanvindkanalen toevoegen waarbij offline en online activiteiten veel meer samen zullen komen," aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group. "Misschien is ook een wijze les om de constateringen uit de eerste maanden van de coronacrisis als het gaat om stages en uitzendbureaus, niet vijftien maanden later nog als de marktrealiteit te zien. De markt, zowel studenten als werkgevers, hebben elkaar heel snel opnieuw weten te vinden. De Nederlandse arbeidsmarkt en haar studenten zijn erg wendbaar gebleken, mede met dank aan de grote diversiteit aan banvindkanalen die er zijn"
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Collega’s niet geliefd op de BBQ
 Opnieuw record aan DDoS aanvallen eerste halfjaar van 2021
 Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Krapte op de arbeidsmarkt bedreigt productiviteit
 Lichte verschuiving op stage en leerbanenmarkt
 Verschil stagesalaris mannen en vrouwen onverklaarbaar
 Sterke toename in vraag naar HBO stagiairs
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Een e-bike leasen: ken jij de voordelen al?
Hoe is glasvezelinternet ontstaan en wat kan het bieden voor jouw onderneming?
reacties
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
Managers hebben weinig op met personeelsfeestjes (1) 
top10
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen
64 procent Nederlanders ergert zich aan digibeten op werk
De geluiden die we het meest hebben gemist tijdens de pandemie
Vakantiekriebels: nieuwe situaties brengen automobilist van slag
Nederlander mist het ‘dagje uit gevoel’ van fysieke evenementen
Financiën onderbelicht thema in vitaliteitsbeleid organisaties
Gebruik werkplekken en vergaderruimtes kelderde sinds corona stevig
Groeiende datacenterbranche levert komende jaren meer dan 5. 000 banen op
Collega’s niet geliefd op de BBQ
Meer dan de helft van de Nederlanders ervaart ongezond veel stress op werk
meer top 10