31 augustus 2004 -
Volgens bijzonder hoogleraar arbeidsverhoudingen Paul de Beer kijken we bij onze pogingen om de arbeidsproductiviteit te verhogen veel te eenzijdig naar technologische innovatie. Er zijn volgens hem ook andere manieren om te concurreren met de snel opkomende lagelonenlanden. Bijvoorbeeld door minder te emailen.
Transactiekosten
Emailen is een vorm van zogenaamde transactiekosten. Transactiekosten zijn alle kosten die samenhangen met logistiek en handel, marketing, reclame, accountancy enzovoort. Volgens De Beer bereikt wordt met het verlagen van deze kosten evenveel welvaartswinst bereikt als door een directe productiviteitsstijging.
Minder emailen en vergaderen Over hoe je dat in de praktijk doet heeft de professor ook wel ideeën. Verminder bijvoorbeeld het aantal e-mails dat mensen elkaar sturen. "Het kost geen enkele moeite om een mailtje in één keer naar een heleboel mensen te sturen. Maar het kost al die mensen wel heel veel tijd om al die mailtjes te lezen. Dat is enorm inefficiënt." Een ander voorbeeld is vergaderen. Teveel, te lang vergaderen met teveel mensen zorgt voor hoge transactiekosten. De Beers advies: Stel de echte professionals vrij van het hele vergadercircuit. "Laat ze maar lekker aan het werk."