zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cyberaanval kost bedrijven meer geld

Totaal schadebedrag slachtoffers met 61 procent toegenomen

24 juni 2020 - Bedrijven die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit moeten dit jaar dieper in de buidel tasten. Ten opzichte van vorig jaar is de schadepost per incident verzesvoudigd. Onder 1.971 getroffen bedrijven bedroegen de totale kosten afgelopen jaar zo’n €1,61 miljard. Dat is 61 procent meer dan het jaar ervoor.

Het aantal bedrijven dat één of meermaals slachtoffer is geworden van cybercrime is echter gedaald van 61 procent naar 39 procent. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Hiscox onder 5.569 professionals die betrokken zijn bij de cyberbeveiliging van hun organisatie. 


De financiële gevolgen verschillen per sector, bedrijf en land. Ierland voert echter de landenranglijst aan: het gemiddelde Ierse bedrijf rapporteerde €93.000 aan kosten voor cyberincidenten. Duitsland staat op de tweede plaats (€74.472), gevolgd door Spanje (€67.500). Nederland staat op de vierde plaats in de ranglijst met een mediaan schadepost van 67.000 euro. Een aantal organisaties kreeg zelfs te maken met extreme financiële consequenties. Een Britse financiële dienstverlener meldde dit jaar de hoogste schadepost. Meerdere cyberaanvallen kostte de organisatie in totaal 79,9 miljoen euro. In ons land kostte één incident een organisatie ruim een half miljoen euro.
  Land 2020 2019 België €54.000 €9.000 Duitsland €73.728 €9.000 Frankrijk €36.000 €9.000 Ierland €93.060 - Nederland €66.420 €10.800 Spanje €66.825 €4.500 Verenigd Koninkrijk €41.400 €9.000 Verenigde Staten €45.000 €9.000 Overzicht mediaan schadekosten alle cyberincidenten en -inbreuken 2020 vs. 2019

Phishing populair onder cybercriminelen
De meest voorkomende cyberincidenten zijn phishing (45 procent), computervirussen/wormen (42 procent) en website-gerelateerde aanvallen (34 procent). Van de Nederlandse doelwitten, had 1 op de 5 te maken met een phishingincident waarbij gegevens werden vernietigd. Yasin Chalabi van Hiscox: "Opvallend is dat cybercriminelen zich nu meer richten op medewerkers met gepersonaliseerde phishing-oplichting. De geraffineerde werkwijze en het groeiend aantal doelgerichte aanvallen maakt het bedrijven erg lastig. Daarnaast blijven hackers massaal zoeken naar belangrijke zwakke punten in servers om kwetsbare bedrijven aan te vallen en te besmetten. Om inbreuk te voorkomen is het daarom essentieel om incidenten zo snel mogelijk te herkennen. Investeren in bewustwording van de online dreigingen en het regelmatig trainen van personeel wordt daarmee steeds belangrijker."

Schade hoogst voor energiebedrijven
De energiesector is het afgelopen jaar het hardst getroffen met een mediaan schadepost van 303.000 euro, gevolgd door de financiële dienstverlening (€149.400) en de productiesector (€90.000). Vorig jaar was de gezondheidssector het hardst getroffen, gevolgd door de vrijetijdssector en financiële dienstverlening. Chalabi: "De individuele kosten zijn weliswaar toegenomen, maar het aantal slachtoffers is veel minder. Grote bedrijven blijven een favoriet doelwit voor hackers, omdat daar meer geld buit te maken is. Gelukkig erkennen zij cybercriminaliteit vaker als een serieus probleem, wat leidt tot groeiende investeringen in beveiliging. Bevattelijk is dan ook de verschuiving van sectoren onder hackers. Door de hoge mate van afhankelijkheid van online systemen en gebrek aan prioriteit van cyberbeveiliging, lijken deze bedrijven makkelijkere doelwitten."

Urgentie voor betere beveiliging
Steeds meer bedrijven ondernemen concrete actie tegen cybercrime. Extra maatregelen zorgen ervoor dat bedrijven twee keer zo snel kunnen reageren op een aanval. Daaronder vallen evaluatie van de beveiliging, nieuwe beveiligings- of auditvereisten toevoegen en meer geld investeren in het opleiden van werknemers. Ruim de helft van de bedrijven (55 procent) geeft het komende jaar ook meer prioriteit aan belangrijke beveiligingsinitiatieven, dankzij meer kennis op het gebied van cybersecurity. Waar vorig jaar slechts tien procent van de bedrijven zich als expert kwalificeerde, is dat dit jaar gestegen naar achttien procent. In Nederland kwalificeert echter slechts één op de acht bedrijven zich als "expert". Chalabi: "Op het gebied van cyberbeveiliging loopt Nederland flink achter op de andere onderzochte landen. 68 procent van de Nederlandse bedrijven scoort een onvoldoende. Hierdoor zijn organisaties erg kwetsbaar, terwijl wij als land juist een spin in het web zijn wat internet- en technologie-infrastructuur betreft."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
 Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
 Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Thuiswerken levert meer risico’s op voor het bedrijfsnetwerk
 Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
 C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
 Meer dan een kwart slachtoffer van cybercriminaliteit afgelopen jaar
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
Helft bedrijven heeft moeite met datamanagement (1) 
Ook Renault en Nissan snijden in prijzen elektrische auto's (1) 
Vier op de tien vinden klantenservice financiële dienstverleners ondermaats  (2) 
top10
Pandemie heeft drastische gevolgen voor werk en inkomen Millennials en Generatie Z
Welke HR-banen verschijnen de komende tien jaar?
Wat zijn de regionale gevolgen van corona?
Platform de Toekomst van Arbeid geeft boost aan hervormingen werken, leren en sociale zekerheid
Nauwelijks beweging in de luchtvaart in mei
CEO’s moeten technologie in hun DNA hebben om succesvol te zijn
Thuiswerker is zich tijdens lockdown meer bewust geworden van cybersecurity
Onverwachte netwerkproblemen grootste frustratie van IT-teams
Bijna alle partners willen aanvullend geboorteverlof opnemen
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
meer top 10