1 juli 2004 -
In de jaren tachtig bestonden er goed betaalde motivatiegoeroes die meenden dat medewerkers enthousiast aan de slag gingen, als je maar hard en vaak genoeg 'GO, GO, GO!' tegen ze riep. Daar zijn managers wel van teruggekomen, maar de gedachte dat werknemers 'maakbaar' zijn leeft nog steeds.
Dat contstateren Arend Ardon en Stijn van den Eshof op Managementsite. Zij geloven wel dat gedrag van werknemers te veranderen en beďnvloeden is, maar bepleiten een andere aanpak.
Sturen In moderne kennis- en talentgerichte organisaties is het sturen op gedrag echter een hard gelag. Sturen impliceert immers al een eenrichtingsverkeer van de manager naar de medewerker. Daarmee blijft het een probleem van de manager. Ook weet een leidinggevende vaak niet welk gewenst gedrag hij wenst te zien, hooguit welk ongewenst gedrag hij nĂet wenst te zien. Bovendien vormen in beoordelingsgesprekken resultaten doorgaans een belangrijkere rol dan gedrag.
Ontwikkelingsgericht De auteurs bepleiten in plaats van een beheersmatige aanpak ('sturen op gedrag') een ontwikkelingsgerichte aanpak van gedragsverandering. Daarbij moet meer nadruk liggen op de lange termijn, waarbij manager en medewerker samen nadenken over gewenst gedrag en beiden genoegen moeten nemen met geleidelijke verandering. Veel moet komen uit de gesprekstechnieken van de manager in kwestie, aldus de auteurs. Dus niet: "Ik wil dat jij je klantgerichter gaat opstellen" maar "Hoe zou je je de komende periode klantgerichter kunnen opstellen?"
Artikel Klik hier om het gehele artikel van Ardon en Van den Eshof te lezen.