zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De val en wederopstanding van kennismanagement

1 juli 2004 - Wie durft er nu nog te zeggen dat hij zich bezig houdt met kennismanagement? Tien jaar geleden was dat wel anders. Het was een hype, maar nu wordt er vooral denigrerend over kennismanagement gedaan. Maar snijden organisaties zich daarmee niet in de vingers?

Buzzword


Tien jaar geleden was kennismanagement een buzzword, goed voor volle congreszalen, verwachtingsvolle artikelen en talloze nieuwe adviesbureaus. Nu is het stil rond kennismanagement. Als de term al wordt gebezigd, is het op een meewarige of zelfs denigrerende manier.

Vier oorzaken
Wat is er misgegaan? Dat heeft zowel met foute verwachtingen als met foute oplossingen te maken. De voornaamste oorzaken zijn volgens PWnet:

1. Te vage definitie
Sommige definities omvatten vrijwel alle denkbare economische activiteiten.

2. Te technische benadering
Kennismanagement werd synoniem aan informatiesystemen met onwerkbaar grote databases.

3. Kennismanagement zat niet in de 'lijn'
Organisaties riepen werk- en projectgroepjes in het leven rond kennismanagement in het leven of stelden een kennismanager aan. De lijn kon de pas aangestelde 'kennismanager' gemakkelijk negeren.

4. Organisatiecultuur werd niet aangepakt
Kennis uitdragen en delen vereist een bepaalde cultuur, waarbinnen bepaalde vormen van individuele prestatiebeoordeling bijvoorbeeld juist contra-productief werken.

Kennismanagement is dood én leeft!
Kennismanagement is door het gebrek aan populariteit natuurlijk niet weg. Dat bewijst het voorbeeld van de bank die dankzij de expertise van twee medewerkers een marktaandeel van meer dan 50 procent in een bepaalde niche had opgebouwd. Zelfs toen één expert vertrok, ondernam de leiding niets. Nu is ook de tweede deskundige vertrokken en het marktaandeel ingestort.

Gezond verstand
Slimme organisaties, die zich niet hebben laten gekmaken door de hype, benaderen het wegvloeien van kennis als een 'normaal probleem'. Die gaan na welke kennis belangrijk is voor de organisatie en welke niet. Dat hoeft niet per se gepaard te gaan met ingewikkelde informatiesystemen, maar vooral met gezond verstand. Een taak voor het lijnmanagement dus.


Bron: PWnet
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10