zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe behoudt u medewerkers voor de organisatie?

De combinatie van doorgroeimogelijkheden, een passend salaris en inspirerende collega’s essentieel voor werkgeluk

4 december 2019 - In dit artikel vertelt Wieneke Brandt, Product Director bij XpertHR, waarom werkgeluk van medewerkers zo belangrijk is. Zelfs als werknemers namelijk tevreden zijn, geeft 54 procent namelijk aan open te staan voor een andere baan.

Dit blijkt uit onderzoek van XpertHR onder 1038 werknemers. Ook schrijft 48 procent weleens een sollicitatiebrief onder werktijd, of passen ze hun LinkedIn-profiel aan. Hoewel enig verloop niet meteen problematisch hoeft te zijn, is het voor managers wel interessant om te weten waarom werknemers overwegen van baan te wisselen. 


 
Genoeg uitdaging nog steeds het belangrijkst
De meest genoemde reden voor het zoeken naar een nieuwe baan is de drang naar ontwikkeling. Meer uitdaging in het werk staat daarom nog steeds op de eerste plaats (64 procent). Het binnenhalen van nieuwe werknemers is één ding, ervoor zorgen dat ze gemotiveerd blijven is een tweede. Om dat te bewerkstelligen is een doordacht ontwikkelingsplan essentieel. Zo’n plan omvat bijvoorbeeld concrete doelstellingen en doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie. Het aanbieden van trainingen, een functie verder uitbreiden of de werknemer meer verantwoordelijkheid geven zijn ook onderdeel van het proces. Brandt: "Op deze manier zorgt u er als manager voor dat een werknemer altijd voldoende uitdaging heeft en daardoor minder geneigd is om te vertrekken."
 
Onderschat het salaris niet
Dat medewerkers de meeste waarde hechten aan voldoende uitdaging, betekent niet dat het salaris er niet langer toe doet. Het is namelijk nog steeds de tweede reden (60 procent) waarom werknemers willen verkassen. Wanneer zij met vrijwel dezelfde functie ergens anders meer kunnen verdienen, is de keus snel gemaakt. Onderschat daarom het belang van een rechtvaardig en passend salaris niet. Wanneer het salaris meegroeit met de ontwikkeling, zal de werknemer niet het gevoel hebben onderbetaald te worden. De behoefte om buiten de deur te kijken is dan minder aanwezig.
 
Liever een goede collega dan een verre vriend
Naast uitdaging en een goed salaris, maakt de werksfeer het plaatje compleet. Het niet overweg kunnen met de leidinggevende (veertien procent) of met collega’s (twaalf procent) is voor werknemers namelijk de derde reden om hun huidige baan vaarwel te zeggen. Werknemers vinden een goede band met collega’s zelfs essentieel voor hun werkgeluk. Logisch, aangezien men vaak 40 uur in de week met hen te maken heeft. Een fijne onderlinge samenwerking komt de bedrijfsvoering ook altijd ten goede. Het is daarom zaak voor de manager om het teamverband te versterken.
 
Een gouden combinatie
In tijden waarin jobhoppen eerder regel is dan uitzondering en LinkedIn een bron van verleiding is voor werknemers, is het van belang voor managers om hun personeel binnenboord te houden. De combinatie van doorgroeimogelijkheden, een passend salaris en inspirerende collega’s is daarbij goud waard. Op deze manier blijven werknemers tevreden. Brandt: "Gelukkige werknemers zijn niet alleen minder geneigd om van baan te wisselen maar ook productiever, minder vaak ziek en ze werken beter samen. Reden genoeg voor managers om het werkgeluk altijd hoog op de agenda te hebben staan."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10