zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meer dan helft cybersecurity-meldingen krijgt niet voldoende aandacht

Te weinig kennis en te weinig mensen leidt tot extra risico’s; AI zou oplossing zijn

2 december 2019 - Meldingen van cybersecurity-tools krijgen lang niet genoeg aandacht. Slechts een kleine 40 procent van security-professionals stelt dat vrijwel alle meldingen naar behoren worden bekeken en afgehandeld; een derde van deze specialisten constateert echter dat minder dan de helft van deze meldingen voldoende aandacht krijgt.

Dat blijkt uit een rondgang onder security-specialisten tijdens de recente Infosecurity beurs door SentinelOne.


Het grote aantal meldingen dat security-specialisten of IT-teams moet verwerken, zorgt ervoor dat een flink aantal onbeoordeeld blijven. Ook de toegenomen complexiteit van de onderzoekswerkzaamheden draagt eraan bij dat veel meldingen onvoldoende aandacht krijgen. Te weinig mankracht is dan ook een veelgehoorde klacht, bijna de helft van de ondervraagde security-professionals gaf dit aan. Nog opvallender is dat bijna 30 procent aangeeft dat binnen de aanwezige security teams het kennisniveau feitelijk te laag is om gedegen onderzoek te kunnen uitvoeren. Een verwante uitdaging voor het security-team - zegt zo’n 20 procent van de respondenten - is dat security-tools onvoldoende inzicht bieden in de onderliggende gebeurtenissen van een security-incident.
 
Sneller ingrijpen
De meeste security-professionals begrijpen dat bij cybersecurity elke seconde telt. Meer dan 60 procent van de respondenten verwacht dan ook dat endpoint-security realtime zijn werk doet. Toch vindt 13 procent het ook prima als dat binnen één uur is, 5 procent vindt een reactiesnelheid van een dag prima.
Eric van Sommeren, regional director bij SentinelOne: "Realtime ingrijpen is uiteraard van belang om cybercrime weerstand te bieden. Dat lukt echter niet als die schaarse security-analisten hun handen vol hebben aan het beoordelen van ellenlange lijsten met security-incidenten. Het automatisch reageren op de meest voorkomende incidenten kan zeer goed ingeregeld worden met kunstmatige intelligentie. Door het automatiseren van de meest voorkomende operationele werkzaamheden, kunnen security teams zich veel pro-actiever en strategischer opstellen om serieuze dreigingen te lijf te kunnen gaan en zelfs te voorkomen. Dit zou de rol van een SOC-engineer een stuk aantrekkelijker maken ten opzichte van het veelal reactieve en operationele karakter vandaag de dag."
 
Kunstmatige intelligentie
De ondervraagde security-specialisten zien ook toegevoegde waarde in het toepassen van kunstmatige intelligentie. Een kleine 45 procent verwacht dat AI de security-operatie tot wel 50 procent efficiënter kan maken. Een kwart van de respondenten denkt tijdswinst van maximaal 25 procent te kunnen boeken. Slechts een kleine vier procent gaf aan niets te zien in AI als efficiencyslag. Vooralsnog zeggen de ondervraagden vooral een rol voor AI te zien in het helpen beoordelen van security-meldingen, terwijl leveranciers ook het automatiseren van de respons erop aanmoedigen. Hierin lijkt nog niet alle vertrouwen gewonnen te zijn. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips voor optimale cybersecurity
 'Explosieve toename van aantal BEC-aanvallen'
 Organisaties laks met cybertraining medewerkers
 Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10