10 juni 2004 -
Het bedrijfsleven is bereid om de komende jaren 15 miljard euro te investeren in de uitbreiding van het wegennet. Dat betekent een verruiming van de wegencapaciteit met 10 procent, ofwel 1000 tot 1500 kilometer erbij. Dat heeft werkgeversorganisatie VNO-NCW bekend gemaakt.
Schade
De Nederlandse wegen slibben steeds meer dicht. Files vormen een groeiende schadepost voor de nationale economie en staan economisch herstel in de weg, meent VNO-NCW, dat de jaarlijkse schade momenteel op 1 Ã 2 miljard euro becijfert.
Krap bij kas Omdat de overheid tot 2010 krap bij kas zit, kan zij het fileprobleem niet afdoende te lijf gaan. Het bedrijfsleven kan dat wel, schetst VNO-NCW in het Memorandum Mobiliteitsbeleid, dat donderdag naar buiten is gebracht. Hierin stelt de belangenorganisatie voor om het bedrijfsleven wegen te laten aanleggen, betalen en onderhouden. Als de wegen klaar zijn, betaalt de overheid voor het gebruik.
Geen tolwegen In de toekomst wil VNO-NCW mensen laten betalen voor het gebruik van de weg. VNO-NCW wil echter geen tolwegen, want "die leiden ertoe dat weggebruikers omrijden".