zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer vindt flirten op de werkvloer ongepast

Vijf procent Nederlanders flirt weleens tijdens sollicitatiegesprekken

30 mei 2019 - Maar liefst 70 procent van de Nederlandse werknemers vindt flirten op de werkvloer ongepast. Dit blijkt uit onderzoek van softwarebedrijf AG5 onder 1.159 werkende Nederlanders, uitgevoerd door Panelwizard.

Toch heeft vijf procent weleens geflirt tijdens een sollicitatiegesprek om een baan te krijgen.


Mannen vinden flirten op de werkvloer over het algemeen minder storend dan vrouwen. Waar 77 procent van de vrouwen flirten op de werkvloer ongepast vindt, heeft maar 63 procent van de mannen hier moeite mee. Opvallend is dat mensen in het westen van Nederland er zich het minst aan storen (63 procent) en in het noorden en zuiden van het land het meest (74 procent). Opvallend is dat bij werknemers van onder de dertig jaar 54 procent van de mannen er niet van is gediend, tegenover 70 procent van de vrouwen. "Het verbaast me dat een groot percentage van de jongere werknemers zakelijk flirten ongepast vindt," zegt Rick van Echtelt, oprichter van AG5, dat software ontwikkelt waarmee men vaardigheden van werknemers kan bijhouden. "Blijkbaar houden ook jongeren, die veelal nog volop flirtend door het leven gaan, zakelijk en privé het liefst gescheiden."
 
Sollicitaties
Hoewel de overgrote meerderheid van de werkende Nederlanders zakelijk flirten ongepast vindt, heeft vijf procent weleens geflirt tijdens een sollicitatiegesprek om een baan te bemachtigen. Ruim zes procent van de mannen zegt zijn charmes te hebben ingezet om een baan te krijgen, tegenover drie procent van de vrouwen. In het Zuiden gebeurt dit het vaakst (zes procent) en in het Oosten het minst (drie procent). Van Echtelt: "Hoewel het natuurlijk helemaal prima is om uw persoonlijke charmes in te zetten tijdens een zakelijk gesprek, is het toch oppassen geblazen als dit verandert in romantisch flirten. De ander zou dit weleens verkeerd kunnen opvatten en dit komt de zakelijke relatie niet ten goede."
Eenmaal binnen bij een bedrijf wordt 51 procent van de werkende Nederlanders liever niet aangeraakt door een collega of een klant tijdens een zakelijk gesprek. Vooral vrouwen (59 procent) ontvangen een schouderklopje liever figuurlijk dan letterlijk; onder mannen is dit 44 procent.
 
Aangetrokken
Uit het onderzoek blijkt verder dat drie op de tien werknemers het moeilijk vinden een zakelijk gesprek te voeren met een collega of een klant tot wie zij zich fysiek aangetrokken voelen. Meer vrouwen (34 procent) dan mannen (27 procent) hebben hier moeite mee. Voor jongere werknemers liggen de verhoudingen anders. Bij werknemers onder de dertig jaar blijkt opvallend genoeg juist dat mannen (32 procent) er meer moeite mee lijken te hebben dan vrouwen (27 procent). "Het lijkt erop dat jonge mannen zakelijk en privé niet heel goed gescheiden kunnen houden. Het kan dan ook lastig zijn om op uw werk te focussen als u aan het wegdromen bent in iemands ogen," aldus Van Echtelt.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft slaapt slecht voor sollicitatiegesprek
 Meeste reizigers nog steeds onbeveiligd online op openbare WiFi-spots
 Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jongere vindt vakantieflirt op de werkvloer niet oké
  Kwart werknemers flirt op de werkvloer
 Singles flirten graag op de jaarlijkse kerstborrel
 Vijf dingen die u niet moet doen als u zakelijk flirt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekering (1) 
top10
Vier redenen waarom het nieuwe werken beter is
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Skillspaspoort gaat cv vervangen
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Vacaturetrend: op weg naar herstel
“Digitale les heeft positieve invloed op prestaties leerlingen”
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
meer top 10