zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Snelst groeiende bedrijven hebben vaak vrouwen in de top

25 mei 2004 - Bij bedrijven die een supersnelle groei doormaken zitten vaker dan gemiddeld vrouwen in het topmanagement. Niet zo gek dus, dat Nederland op de ranglijst met snelst groeiende bedrijven slecht scoort. Nederland heeft een zeer lage participatie van vrouwen in topfuncties.

Matig


Nederland scoort zeer matig op de lijst van landen met de meeste 'supergroei-bedrijven'. Vergeleken met een wereldwijd gemiddelde van 15 procent, maakt in Nederland slechts zeven procent van de bedrijven een 'supergroei' door. De top vijf wordt gevormd door Zweden (24 procent), de VS (22 procent) en India (21 procent), het Verenigd Koninkrijk (20 procent) en Ierland (18 procent) volgen op de voet. Deze cijfers zijn afkomstig uit de International Business Owners Survey (IBOS) 2004 van adviesbedrijf en accountant Arenthals Grant Thornton. Onder supergroeibedrijven verstaan de onderzoekers bedrijven die behoren tot de 15 procent snelst groeiende bedrijven ter wereld, zowel in omzet als in personeelsomvang.

Japan scoort laag
In Japan, Mexico en Turkije is het aantal 'supergroei-bedrijven' het laagst. Slechts 2 procent van alle bedrijven in deze landen wordt als zodanig geclassificeerd. Landen die rond het gemiddelde scoren, zijn Hong Kong, Italië en Zuid-Afrika (elk 12 procent). De grootste EU-economieën, Duitsland en Frankrijk, bevinden zich onder het gemiddelde; in deze landen maakt slechts 8 procent van alle bedrijven een 'supergroei' door.

Vrouwen in de top
Uit het IBOS blijkt bij bijna de helft (46 procent) van de 'supergroei-bedrijven' twee of meer vrouwen een positie bekleden in het hoogste management, terwijl dit aantal voor alle bedrijven bij elkaar slechts een derde (34 procent) is. Een ander verschil tussen 'supergroei' bedrijven en gewone bedrijven is dat er meer wordt uitgegeven aan marketing en technologisch innovatie. en investeringen op technologisch gebied. Ook incasseren 'supergroei bedrijven sneller hun rekeningen.


Bron: Kluwer Management
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10