zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft organisaties heeft geen inzicht in datalekken eigen IoT-devices

Gebruik blockchain-technologie om IoT-data te beveiligen is verdubbeld in een jaar tijd

16 januari 2019 - Slechts de helft van de organisaties (48 procent) kan detecteren of er een inbreuk is geweest op hun IoT-devices. Dit terwijl ten opzichte van 2017 er wel een groter deel van het IT-budget is gespendeerd aan security (van elf naar dertien procent).

De stijging in het budget kan worden toegewezen aan de overtuiging van organisaties dat beveiliging een belangrijke overweging is voor consumenten (90 procent). Veertien procent van de organisaties ziet het zelfs als hun ethische verantwoordelijkheid. Dit blijkt uit het onderzoek ‘State of IoT uitgevoerd in opdracht van Gemalto.


 
Taak voor de overheid

Naar verwachting zijn er in 2023 20 miljard IoT-devices. Daarom is het belangrijk dat organisaties snel zorgen dat hun IoT-datalekdetectie optimaal is. Hier ligt volgens IT- en zakelijke beslissers een taak voor de overheid. Ondanks het feit dat veel overheden al voorschriften voor IoT-beveiliging hebben ingevoerd of aangekondigd, zijn de meeste (95 procent) organisaties van mening dat er uniforme voorschriften moeten komen. 79 procent wil meer richtlijnen voor IoT-beveiliging en 59 procent vraagt om opheldering over wie verantwoordelijk is voor de bescherming van IoT-devices.
Jason Hart, CTO data protection bij Gemalto: "Gezien de toename van het aantal IoT-devices is het zorgwekkend dat veel organisaties nog steeds niet kunnen detecteren of er een inbreuk is geweest. Zonder consistente regelgeving die de sector leidt, is het geen verrassing dat de dreiging – en daarmee de kwetsbaarheid van organisaties – toeneemt. Overheden moeten nu ingrijpen om te voorkomen dat de sector de controle verliest."

Beveiliging blijft een grote uitdaging
Consumenten zijn duidelijk niet onder de indruk van de inspanningen van de IoT-leveranciers. 62 procent is van mening dat de beveiliging moet worden verbeterd. Terecht, want slechts drie op de vijf (59 procent) organisaties die IoT gebruiken, versleutelt alle data. De belangrijkste aandachtspunten volgens consumenten zijn: het gebrek aan privacy vanwege IoT-devices (54 procent), niet-geautoriseerde partijen zoals hackers die zichzelf toegang verschaffen tot de devices (51 procent) en gebrek aan controle over persoonsgegevens (50 procent).

Blockchain wordt steeds vaker ingezet als IoT-beveiligingstool
Terwijl de industrie op regulering wacht, wordt er gezocht naar manieren om de problemen zelf aan te pakken. Blockchain is één van de mogelijke oplossingen; de adoptie is toegenomen van negen procent naar negentien procent in het afgelopen jaar. Een kwart van de organisaties (23 procent) is van mening dat blockchain-technologie een ideale oplossing is om IoT-devices te beveiligen. 91 procent gebruikt blockchain nog niet, maar wil deze technologie in de toekomst wel gaan inzetten voor de beveiliging van IoT-devices. Ook andere methoden worden gebruikt om IoT-devices te beschermen tegen hackers. Zo versleutelt het merendeel (71 procent) gegevens en ook wachtwoordbeveiliging (66 procent) en two-factor authenticatie (38 procent) worden veelvuldig ingezet.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Helft organisaties is slachtoffer van Business Process Compromise-aanvallen
 Enorme gebreken in veelgebruikte IoT-protocollen
 Groot gebrek aan IoT security-besef
 Nieuwe IoT-malware verdrievoudigd in eerste helft 2018
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10