zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

7 december 2018 - De meerderheid van de consumenten (66 procent) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62 procent), banken (59 procent) en social media (58 procent) worden in de ban gedaan bij een datalek.

Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto.



Vertrouwen in social media en banken het laagst
Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61 procent) en banken (40 procent) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.
 
Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek
Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26 procent), persoonsgegevens (negentien procent) en identiteitsdiefstal (zestien procent). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55 procent) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.
"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat uals organisatie uw meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie," aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
 Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
 Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Houd het vertrouwelijk: boetes voor slechte omgang met privacy
 Nederlanders hebben 'cyberstress'
  Zo voorkomt u een analoog datalek-schandaal
 Vijf zonden die het risico op een datalek vergroten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
Slecht voorbereide gesprekspartner grootste irritatie werkzoekenden (3) 
top10
Werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen
Artificial Intelligence: gaan robots onze banen inpikken?
HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Slecht datamanagement kost miljoenen
Vijf vragen die doel-denken veranderen
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Pensioenakkoord: voldoende waarborgen op verdere uitwerking
3,3 miljoen nieuwe werknemersbanen in 2017
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
meer top 10