zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vervoerders verwachten positieve invloed van digitalisering

26 november 2018 - Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon.

Twee derde van de vervoerders in de Benelux gelooft dat de digitalisering volgend jaar een positieve impact zal hebben op hun activiteiten. Dat geeft de vervoerders uit de Benelux, samen met die uit Italië, een topscore op het gebied van digitalisering en innovatie in logistieke processen. De meeste vervoerders in de Benelux zijn wel van plan om hun transportprijzen opnieuw te verhogen door het capaciteitstekort op de markt.


TRANSPOREON Group nam een enquête af bij zijn vervoerders om meer inzicht te krijgen in wat ze denken over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren. De markt voor wegtransport blijft zich verder ontwikkelen tot een verkopersmarkt. Recente cijfers uit de Transport Market Monitor van Transporeon  geven aan dat, in de context van de verwachte economische groei in de Europese Unie, het aanhoudende tekort aan transportcapaciteit waarschijnlijk zal toenemen.

Een groeiende markt
Volgens de voorspellingen van de Europese Commissie bedroeg de totale groei van het bruto binnenlands product (BBP) van de EU-lidstaten in 2017 2,2 procent. In overeenstemming daarmee kijkt de overgrote meerderheid van de vervoerders die deelnamen aan de enquête terug op een succesvol boekjaar vorig jaar. 
Bijna 43 procent van de respondenten gaf zelfs aan in 2017 een omzetstijging van meer dan 5 procent te hebben behaald. Voor de Benelux lag dat percentage met 45 procent iets hoger dan het gemiddelde. Dat was ook het geval voor Frankrijk (44 procent), Polen (45 procent), het Verenigd Koninkrijk (49 procent) en Italië (50 procent). In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaf slechts 33 procent van de vervoerders aan dat ze hun omzet met meer dan vijf procent hadden verhoogd.
Vervoerders in Europa zijn optimistisch over de toekomst. Meer dan 80 procent van de ondervraagde bedrijven verwacht dat er voor eind 2018 opnieuw een omzetstijging zal plaatsgevonden hebben. Vooral in de Benelux gaan de zaken goed. 85 procent van de vervoerders uit de Benelux verwacht dit jaar een verhoging van de jaaromzet.
 
Echte groei of slechts een prijsverhoging? 
Volgens de gegevens uit de Transporeon Transport Market Monitor, stegen de prijzen voor transportdiensten in 2017 gemiddeld met 5,17 procent. De meerderheid van de vervoerders uit de Benelux verwacht dat de prijzen voor hun diensten in 2019 opnieuw met een tot vijf procent zullen stijgen. 
Gevraagd naar de redenen voor de prijswijzigingen, haalt 46 procent van de vervoerders het capaciteitstekort aan. Het lijkt erop dat de markt zich ontwikkelt tot een leveranciersmarkt. Dit zet vervoerders op een sterke positie, waardoor ze de prijs van hun diensten kunnen verhogen. Deze trend lijkt zelfs nog extremer in de Benelux: 63 procent van de vervoerders verklaarde dat te weinig capaciteit de reden is voor de verwachte prijsstijging.

Transportcapaciteit uitbreiden
Zoals reeds vermeld verwachten veel vervoerders dat hun omzet zal toenemen. Maar wat zijn hun plannen om met de capaciteitstekorten en de groeiende vraag om te gaan? 51 procent van alle respondenten wil de transportcapaciteit uitbreiden. De cijfers in de Benelux zijn in lijn met de Europese cijfers, 52 procent wil transportcapaciteit uitbreiden, terwijl 37 procent van de vervoerders in de Benelux zijn capaciteit stabiel wil houden. De anderen zijn nog onzeker over hun strategie. 
Wie de transportcapaciteit wil verhogen, wil dit doen door nieuwe vrachtwagens te kopen of te leasen of door meer met onderaannemers te werken. Anderen bekijken de mogelijkheid om capaciteit op aanvraag te kopen op de markt, bijvoorbeeld via biedingen of platformen voor vrachtuitwisseling.

Chauffeurstekort is de grootste uitdaging
De grootste bezorgdheid voor vervoerders is het huidige tekort aan chauffeurs en hun beschikbaarheid. 59 procent van de ondervraagde bedrijven zegt dat dit een grote impact had en heeft op hun activiteiten. Daarop volgen de diesel- en brandstofprijzen, met 47 procent. Op lokaal niveau zien de vervoerders uit de Benelux een kleinere impact van brandstofprijzen op hun bedrijf: 36 procent.
Op de vraag "Welk effect verwacht u van de digitalisering op uw bedrijf in de toekomst?" antwoorden meer vervoerders uit de Benelux (73 procent) dat ze verwachten dat het een positieve invloed zal hebben. Dat aandeel staat tegenover een internationaal gemiddelde van 67 procent. Dit toont aan dat de carriers in de Benelux innovatief zijn en nieuwe manieren zoeken om hun logistieke processen te digitaliseren. Italië is koploper met 78 procent.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Detacheerders hebben verbindende rol bij tegengaan onbenut potentieel arbeidsmarkt
 De drie grootste uitdagingen in de transportsector en hoe u ze kunt aanpakken
 Tijd voor rigoureuze vernieuwing in de transportsector
 Sectorplannen Transport en Logistiek: Banenmagneet voor de sector
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10