zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes manieren om phishing tegen te gaan

20 november 2018 - Alle tegenmaatregelen en bewustwording ten spijt blijft phishing een favoriete aanvliegroute van hackers en andere cybercriminelen. Bij gebruikers vissen naar hun inloggegevens is nog altijd de makkelijkste en meest productieve aanvalsmethode.

Dit blijkt uit het rapport Lessons Learned from a Decade of Data Breaches van F5 Labs, de onderzoekstak van beveiligingsbedrijf F5 Networks.


 
Digitale inbraken
Phishing is verantwoordelijk voor bijna de helft (48 procent) van alle digitale inbraken. Het wordt op afstand gevolgd door credential stuffing (achttien procent), waarbij allerlei combinaties van verkregen inloggegevens automatisch worden geprobeerd, en door kwetsbaarheden in web-applicaties (ook achttien procent van de aanvallen). De onderzoeksgegevens worden ondersteund door cijfers van de Anti-Phishing Working Group (APWG), die stelt dat phishing met maar liefst 5753 procent is gestegen de afgelopen twaalf jaar.
 
Succesvolle hackers
"De trend is wereldwijd: hackers waren en zijn nog steeds succesvol in het gebruik van social engineering en phishing en passen het op grote schaal toe," aldus Wim Zandee, presales director North & East EMEA bij F5 Networks. "In veel gevallen komen ze binnen via een applicatie. Eenmaal binnen vinden ze al snel hun weg door het netwerk om bij relevantere data te komen. Het is dus cruciaal om tegenmaatregelen te nemen, zoals medewerkers te trainen en het bewustzijn verder te vergroten, en penetratietesten uit te voeren om verdacht gedrag te ontdekken."
 
Zes stappen tegen phishing
F5 heeft op basis van de uitkomsten zes stappen gedefinieerd om bedrijven te helpen phishing in te dammen.  
 
1.Deel niet te veel
Veel mensen weten wel dat men niet alles moet roepen op social media, maar ook de social media platformen zelf vragen allerlei gegevens die waardevol zijn, zoals werkgevers. Dit is interessante informatie voor hackers op zoek naar slachtoffers. Organisaties moeten sturen op bewustwording op dit vlak.
 
2. Evalueer de bedrijfsgegevens

Sommige informatie moet nu eenmaal publiekelijk bekend zijn, maar door de jaren ontstaat een aardige database aan openbare bedrijfsgegevens. Van KvK-inschrijvingen tot partners, van beursgangen tot rechtszaken, overal zijn kleine puzzelstukjes te vinden die samengevoegd wellicht meer vertellen dan wenselijk is. Een periodieke check op wat er online is te vinden, is nuttig om overbodige informatie te kunnen verwijderen.
 
3. Beveilig het netwerk
Kwetsbare netwerken en slecht beveiligde applicaties kunnen allerlei gegevens lekken zoals servernamen, netwerkadressen, mailadressen en gebruikersnamen. Security-teams moeten regelmatig controleren of hun netwerken nog robuust genoeg zijn om de risico’s op datalekken te minimaliseren.
 
4. Controleer de applicaties

Veel applicaties zijn niet ontworpen met een ‘security by design’-principe in gedachten. Ze zijn vaak samengesteld op basis van bestaande frameworks en een verzameling code (libraries). Sommige onderdelen kunnen kenmerken bevatten over het ontwikkelaarsteam of hoe de ontwikkelprocessen lopen. Deze gevoelige informatie moet dus afgeschermd worden voor de buitenwereld.
 
5. Analyseer emails

Een email-header is de informatie over afzender en ontvanger, datum en onderwerp. Tenminste, dat is het zichtbare gedeelte. Headers hebben aan de achterkant nog veel meer informatie zoals IP-adressen en gebruikte software van mailservers. Erg interessante data voor hackers, die deze gegevens simpel kunnen achterhalen door mensen te laten reageren op een simpel mailtje. Kijk naar afzender en onderwerp vóórdat u een mailtje opent en antwoordt.
 
6. Wees niet eigenwijs
Bewustwording en training worden soms als overbodig beschouwd, maar ze helpen medewerkers in te zien hoe makkelijk informatie te achterhalen is, en wat de gevolgen daarvan zijn. Periodieke sessies, misschien zelfs verplicht, en best practices delen, helpen bij het ontwikkelen van een betere security-cultuur.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Na invoering AVG nauwelijks meer oog voor privacy en databeveiliging
 Vakantiegeld valt dit jaar voor veel Nederlanders lager uit
 Zo wint u de harten van millennials
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wachtwoordcontrole blijkt perfecte phishingmail
 Meerderheid organisaties ziet toename aantal phishingaanvallen
 Phishing-e-mails opsporen: tien aandachtspunten
 Medewerker herkent phishingmails niet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten (2) 
Tesla wil meer geld ophalen (1) 
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor (1) 
Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity (1) 
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
top10
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie
Zo wint u de harten van millennials
60’ers vaker inkomen, minder vaak uitkering of pensioen
B2B-marketeers moeten koopgedrag bekijken om klanten te werven
Zwangere vrouw kent haar rechten op de werkvloer niet
meer top 10