zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven worstelen met identificeren en beschermen apparatuur

22 oktober 2018 - Uit onderzoek van Forrester Consulting en Venafi blijkt dat 80 procent van de ondervraagde bedrijven worstelt met het identificeren en beschermen van alle gebruikte apparatuur.

350 IT security professionals in Europa, de Verenigde Staten en Australië namen in juni 2018 deel aan het onderzoek 'Securing the enterprise with machine identity protection'. 69 procent vindt dat de identiteiten van apparatuur een centrale rol vervullen in de beveiliging en kwetsbaarheid van hun bedrijf.


 
Andere belangrijke onderzoeksconclusies zijn:
 
  • 47 procent verwacht dat het beschermen van de identiteiten van mensen en apparatuur binnen twee jaar net zo belangrijk wordt voor de organisatie. 43 procent denkt dat machine-identiteiten belangrijker worden.
  • 70 procent geeft toe dat ze minder dan de helft van alle gangbare apparaten op het bedrijfsnetwerk volgen. Bij het doorvragen naar welke machine-identiteiten ze monitoren bleek dat:
  • 56 procent alle identiteiten van apparaten  monitoren die cloudplatformen gebruiken
  • 49 procent volgt de identiteiten van alle mobiele  apparatuur
  • 49 procent volgt de identiteiten van fysieke  servers
  • Slechts 29 procent volgt SSH-sleutels
  • Slechts 25 procent volgt de identiteiten van microservices en containers
Voor 61 procent is de  grootste zorg met betrekking tot het matig beschermen van de identiteiten van alle gebruikte apparatuur interne informatiediefstal of -verlies
 
Managen gebruikers- en machine-identiteiten
Het managen van alle identiteiten van zowel gebruikers als apparatuur met toegang tot bedrijfsinformatie en -applicaties is ontzettend veel werk, met mogelijk vergaande gevolgen voor de bedrijfsveiligheid. Traditioneel gezien ligt de focus van oplossingen voor ‘identity & access management’ (IAM) op mensen. De enorme groei van het aantal apparaten en machines dat op het netwerk is aangesloten, vereist meer aandacht voor het identificeren en beschermen daarvan.
 
Cloud en containerisatie
Uit het onderzoek 'Securing the enterprise with machine identity protection' van Forrester Consulting blijkt dat nieuwe technieken zoals cloud en containerisatie de definitie van apparatuur hebben uitgebreid. Daar valt tegenwoordig ook alle software onder die fysieke apparaten emuleren, omdat die leiden tot een vloedgolf van nieuwe, snel veranderende identiteiten op bedrijfsnetwerken. Voor het effectief managen en beschermen van alle apparaten hebben organisaties bedrijfsbreed inzicht in alle identiteiten nodig en intelligentie die snel actie ondernemen mogelijk maakt, bij afwijkingen of incidenten.
 
Interessante ingangen voor cyberaanvallen
"Het is schokkend dat zoveel bedrijven zich onvoldoende bewust zijn van het belang alle identiteiten van de gebruikte apparatuur en machines te beschermen," zegt Venafi CEO Jeff Hudson. "We investeren miljarden in het beschermen van gebruikersnamen en wachtwoorden, maar amper in de certificaten en sleutels die apparaten en machines gebruiken om zichzelf te identificeren en te authenticeren. Terwijl de apparatuur die op netwerken is aangesloten explosief groeit, investeren bedrijven nog steeds weinig in de benodigde intelligentie en automatisering om die kritische security assets effectief te beschermen. De ‘bad guys’ weten dat uiteraard, waardoor het voor hen interessante ingangen zijn voor een brede reeks van cyberaanvallen."
 
Het volledige onderzoek van Forrester Consulting en Venafi is hier te downloaden.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s
 Tevredenheid over thuiswerken neemt toe
 Nederlandse bedrijven roepen op tot minder zakelijk reizen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cultuurverandering grootste struikelblok voor managers bij AVG-compliance
 Wat is de taak van uw Data Protection Officer precies?
 Omslag naar datagedreven beveiligingscultuur in het AVG-tijdperk
 Cyberrisicomanagement in 2018 op de schop
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s  (1) 
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
top10
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Kort door de bocht coaching?
Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
meer top 10