27 april 2004 -
Er lijkt een wildgroei aan 'professionals' te zijn. Overal kom je ze tegen: in P&O, kwaliteit, financien, ICT, logistiek. Maar wat leveren ze eigenlijk op?
Die vraag stelt Frank Kwakman zich in een artikel op Managementsite.
Spanningsveld De toegevoegde waarde van professionals is allesbehalve duidelijk. Nu het economisch wat tegenzit, worden P&O-afdelingen met het grootste gemak in omvang gehalveerd. De dubieuze positie van de professional wordt volgens Kwakman veroozaakt doordat deze zich in een spanningsveld bevindt van vakgebied, (interne) klant en de uitlenende instantie (bureau of afdeling).
Vijf tips Kwakman geeft in zijn artikel vijf tips om professionals meer aan te sturen op zichtbare toegevoegde waarde.
1. Gewoon leiding geven Professionals zijn wel degelijk aan te sturen, ook al wordt wel eens anders beweerd. Professionals vragen naast een aantal vrijheden (professionele autonomie) ook om aandacht en (resultaatgerichte) sturing.
2. Professionals in de lijn plaatsen Professionals horen thuis in de lijn. Niets is gevaarlijker dan professionals in staffuncties zetten: de kans dat ze zich van uw business verwijderen wordt daarmee alleen maar groter, namelijk: de klant raakt uit beeld, de bijdrage aan de business is altijd via-via en dus nauwelijks te meten, de aansturing is langs teveel verschillende lijnen.
3. Ontwikkelen van boven-vakinhoudelijke competenties Investeer niet alleen in vakinhoudelijke ontwikkeling, maar ook in Dat betekent dat u moet investeren in de ontwikkeling van zogenoemde boven-vakinhoudelijke competenties, zoals consultancy-skills, projectmanagement en relatiebeheer.
4. Stringenter selecteren De professionals die u 5 of 10 jaar geleden in huis haalde pasten toen, maar nu misschien niet meer. Aan u dus de opdracht vast te stellen met welke professionals u die nieuwe slag kunt maken en met welke niet. Zo ontbreekt tegenwoordig in geen enkele personeelsadvertentie van een zakelijke dienstverlener dat iemand over een netwerk en commerciële vaardigheden moet beschikken.
5. Rolverduidelijking en aanspreken Sturen op toegevoegde waarde begint natuurlijk met het scheppen van duidelijkheid over uw rolverwachting van professionals: partnership, commitment, ondersteuning voor de dingen die u voor ogen hebt of juist kritisch, luis in de pels.