zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips bij het leidinggeven aan professionals

27 april 2004 - Er lijkt een wildgroei aan 'professionals' te zijn. Overal kom je ze tegen: in P&O, kwaliteit, financien, ICT, logistiek. Maar wat leveren ze eigenlijk op?

Die vraag stelt Frank Kwakman zich in een artikel op Managementsite.



Spanningsveld
De toegevoegde waarde van professionals is allesbehalve duidelijk. Nu het economisch wat tegenzit, worden P&O-afdelingen met het grootste gemak in omvang gehalveerd. De dubieuze positie van de professional wordt volgens Kwakman veroozaakt doordat deze zich in een spanningsveld bevindt van vakgebied, (interne) klant en de uitlenende instantie (bureau of afdeling).

Vijf tips
Kwakman geeft in zijn artikel vijf tips om professionals meer aan te sturen op zichtbare toegevoegde waarde.

1. Gewoon leiding geven
Professionals zijn wel degelijk aan te sturen, ook al wordt wel eens anders beweerd. Professionals vragen naast een aantal vrijheden (professionele autonomie) ook om aandacht en (resultaatgerichte) sturing.

2. Professionals in de lijn plaatsen
Professionals horen thuis in de lijn. Niets is gevaarlijker dan professionals in staffuncties zetten: de kans dat ze zich van uw business verwijderen wordt daarmee alleen maar groter, namelijk: de klant raakt uit beeld, de bijdrage aan de business is altijd via-via en dus nauwelijks te meten, de aansturing is langs teveel verschillende lijnen.

3. Ontwikkelen van boven-vakinhoudelijke competenties
Investeer niet alleen in vakinhoudelijke ontwikkeling, maar ook in Dat betekent dat u moet investeren in de ontwikkeling van zogenoemde boven-vakinhoudelijke competenties, zoals consultancy-skills, projectmanagement en relatiebeheer.

4. Stringenter selecteren
De professionals die u 5 of 10 jaar geleden in huis haalde pasten toen, maar nu misschien niet meer. Aan u dus de opdracht vast te stellen met welke professionals u die nieuwe slag kunt maken en met welke niet. Zo ontbreekt tegenwoordig in geen enkele personeelsadvertentie van een zakelijke dienstverlener dat iemand over een netwerk en commerciële vaardigheden moet beschikken.

5. Rolverduidelijking en aanspreken
Sturen op toegevoegde waarde begint natuurlijk met het scheppen van duidelijkheid over uw rolverwachting van professionals: partnership, commitment, ondersteuning voor de dingen die u voor ogen hebt of juist kritisch, luis in de pels.

Artikel
Klik hier om het hele artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10