zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vrouw vindt het gênant om ongezonde snack te kopen in bijzijn collega’s

20 september 2018 - Uit het Nationaal onderzoek ‘Wat consumeert werkend Nederland tussendoor’, onder 407 werkende Nederlanders en 60 facility managers, komen interessante inzichten en tegenstrijdigheden aan het licht.

Zo blijkt bijvoorbeeld dat vrouwen meer fruit eten op het werk dan mannen (67 procent versus 46 procent), minder (sterke) koffie maar meer thee drinken dan mannen en zich eerder generen voor het kopen van een (ongezonde) snack onder het toeziend oog van collega’s (28 procent van de vrouwen). 


Maar liefst een op de vier vrouwen geeft aan dat als ze op het werk samen met anderen zijn, ze eerder iets gezonds kopen dan wanneer ze alleen zijn. Bij mannen is dit percentage slechts vijftien procent. Ook blijkt dat wat medewerkers willen en wat werkgevers aanbieden vaak niet overeenkomt.

Gevulde koek blijft het populairst
Initiatiefnemer van het onderzoek is MAAS. Ook zij ervaren de tegenstrijdigheden in de praktijk. Zo is vitaliteit vaak een belangrijk speerpunt van organisaties, maar is de meest verkochte snack op het werk al jaren de gevulde koek, terwijl gezonde tussendoortjes onder de 110 kcal volop aanwezig zijn. Commercieel Directeur Marlies van Lohuizen: "Wij helpen klanten vaak met hun worsteling over de vraag: wat biedt u aan als werkgever? In hoeverre voldoet u aan de vraag van medewerkers, wat mag dat kosten en in welke mate past dat in het organisatiebeleid?"
 
Duurzaamheid: organisaties voegen daad niet bij woord
Ondanks dat duurzaamheid, vitaliteit en gezondheid veel besproken thema’s zijn in veel organisaties, komt het beleid maar lastig tot uiting als het om de consumpties gaat. Het is een tweestrijd van Nederlandse organisaties die enerzijds balanceren tussen het tevreden houden van medewerkers en anderzijds het stimuleren van vitaliteit en gezondheid. Vaak komt men niet verder dan de schaal met gratis fruit en voor een deel duurzaam gecertificeerde koffie en thee. En dat wordt steeds belangrijker, want drie op de vijf Nederlandse medewerkers (62 procent) vinden het belangrijk dat de koffie en thee op het werk duurzaam gecertificeerd is.
 
Nederlandse medewerkers niet enthousiast over drankaanbod op werk
Over het algemeen is de medewerker niet zo te spreken over het aanbod van dranken op de werkvloer. In productie-omgevingen is de meerderheid (drie op de vijf) zelfs ontevreden! De thee kwaliteit en het assortiment krijgt ook een matig cijfer van werkend Nederland, namelijk een 6,8. Overigens zijn meer medewerkers bereid om zelf (bij) te betalen voor een kwalitatieve koffie (40 procent) en dat is meer dan dat Facilitair Managers inschatten.
 
Koffie nog altijd de zwarte motor voor werkgeluk
Er is duidelijk één constante factor: ondanks dat vrouwen minder koffie nuttigen dan hun mannelijke collega’s, vindt 89 procent van de werkende Nederlanders een goede kop koffie buitengewoon belangrijk voor het werkgeluk.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Snackbars en pompstations niet in trek voor snelle hap
 Werknemers straks massaal aan halve kroket
 Laag opgeleide werknemers eten slechter
 Er wordt steeds meer gesnackt in de bedrijfskantine
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10