zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De lat moet hoger op het gebied van privacy

24 mei 2018 - Recente gebeurtenissen waarbij privacy op grote schaal werd geschonden, hebben het publiek bewust gemaakt van het belang van hun privacy. Grote hoeveelheden gegevens werden misbruikt, omdat bedrijven winst verkozen boven privacy.

Het gevolg is dat overheden een antwoord eisen van de grote techbedrijven op hoe er wordt omgegaan met data en eindelijk de discussie is losgebarsten over welk regelgevend toezicht er nodig is om onze gegevens te kunnen beschermen.


Daarbij moeten we de lat een stuk hoger leggen dan we tot nu toe hebben gedaan, betoogt John Chen, CEO van BlackBerry.
 
Nieuwe economische realiteit
Dat de discussie over dataprivacy plotseling sterk oplaait, heeft volgens Chen te maken met de nieuwe economische realiteit: "Data zijn de motor van de nieuwe, sterk gedigitaliseerde wereld. Het is dan ook niet zo vreemd dat veel techbedrijven deze kansen benutten en nieuwe businessmodellen hebben ontwikkeld om zoveel mogelijk waarde uit data te kunnen halen. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie moeten we met enige urgentie het onderwerp van ‘surveillance capitalism’ op de politieke en maatschappelijke agenda zetten. Gezien de ontwikkeling in fintech, de gezondheidszorg, op het gebied van zelfrijdende auto’s en smart cities, worden data steeds belangrijker, maar moeten we dan maar toestaan dat uit bedrijfsbelang persoonlijke gegevens worden gebruikt? En wat vinden we ervan als bedrijven hierin de spelregels dicteren?"
 
Sociale en politieke gevolgen
Volgens de CEO van BlackBerry zijn de gevolgen van deze economische ontwikkelingen niet alleen van economische, maar ook van sociologische en politieke aard. "En daardoor kunnen ze de democratie in onze samenleving ondermijnen. We hebben gezien hoe digitale platforms worden gebruikt voor slechte doeleinden. Het gebruik van geautomatiseerde algoritmen maakt het monitoren van mogelijk misbruik van gegevens nog moeilijker inzichtelijk voor toezichthouders. Om onze gegevens te kunnen beschermen moeten we de lat hoger leggen dan we tot nu toe hebben gedaan. Hoe we collectief beslissen wat de nieuwe spelregels zijn voor de data gestuurde economie is naar mijn mening dan ook een van de belangrijkste kwesties waar beleidsmakers vandaag de dag mee te maken hebben. De kern van deze discussie bestaat uit de fundamentele vragen: wie bezit en controleert gegevens en met welk doel?"
 
Collectieve verantwoordelijkheid
De CEO stelt dat we een collectieve verantwoordelijkheid hebben om dit probleem aan te pakken. "Ik ben ervan overtuigd dat ieder individu recht heeft op eigendom over zijn eigen gegevens. Daarom moeten databescherming en -veiligheid voorop staan en privacy moet bij het ontwerp van ieder product of dienst zijn ingebed." 
Daarbij speelt de wereldwijde regelgeving een belangrijke rol. Met de invoering van de GDPR, hebben we in Europa al een nieuwe regelgevingsnorm voor de privacy van consumenten vastgesteld. Maar deze regelgevingskaders creëren in toenemende mate verschillende ‘speelvelden’.
Chen: "We moeten er daarom naar streven databeveiliging naar een hoger niveau te tillen. We moeten ons houden aan strenge regels rondom privacy en verantwoordelijke en evenwichtige handhavingsmechanismen toejuichen die de consumenten in staat stellen te profiteren van geavanceerde technologieën. Bij de GDPR bijvoorbeeld wordt het eenvoudiger om gegevens aan bedrijven te verstrekken, maar ook om de toestemming daarvoor weer in te trekken. De volgende stap is dat overheden mechanismen opzetten om bestaande regels strenger op te volgen en misbruik van gegevens te voorkomen. Het is de hoogste tijd voor een stevige discussie tussen wereldwijde beleidsmakers en de technologiesector om te bepalen hoeveel regelgevend toezicht er eigenlijk nodig is om zowel de privacy te beschermen als innovatie en concurrentie aan te moedigen."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan
 Cyberrisico’s voor Nederlandse thuiswerkers honderd keer zo groot tijdens coronacrisis
 Zes lessen voor jonge leiders tijdens de coronacrisis
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
 Omslag naar datagedreven beveiligingscultuur in het AVG-tijdperk
 Zijn telematica- en ritsystemen in auto’s wel privacyproof?
 Vijf tips voor het verbeteren van de visuele privacy
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Zo geef je het kantoor een nieuwe look
reacties
Uurtarief freelancers gestegen (1) 
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
top10
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
Werkend Nederland minder productief door het thuiswerken, maar meer tevreden
Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
Kort door de bocht coaching?
Adverteerders besteden in 2019 2,2 miljard euro aan digital advertising
C-suite is zwakke schakel in Mobile Device Security
meer top 10