zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen

17 mei 2018 - Een megaboete hangt boven het hoofd van veel bedrijven als zij in mei 2018 niet voldoen aan de strenge eisen van de nieuwe GDPR-wet. Als ze niet alle  persoonsgegevens op de juiste manier verwerken, riskeren ze een boete van twintig miljoen euro of vier procent van de jaarlijkse omzet.

Voor ieder bedrijf dat werkt met klantdata is het dus een enorm spannende tijd, al biedt GDPR juist ook veel kansen voor datamanagement. Hoe gaat u om met klantendata met GDPR op komst?


 
GDPR, wat moet u doen?
CEO van NGDATA, Luc Burgelman legt uit: "Klantendata bevindt zich in de hele organisatie en komt in verschillende systemen terug. Het anonimiseren van alle persoonsgegevens waarover u beschikt, is een mogelijkheid. Maar dat houdt ook in dat u deze gegevens niet meer kunt gebruiken om diensten af te stemmen op de persoonlijke wensen van de klant. En handmatig alle persoonsgegevens beheren is een enorme klus. Voor veel bedrijven is hulp dus geen overbodige luxe. Klantgegevensbeheer met bijvoorbeeld het gebruik van een customer data platform kan deze helpende hand bieden. Een dergelijke tool biedt inzicht in alle persoonsgegevens en de mogelijkheid om deze gegevens te beheren."

Customer data platform
Een customer data platform kan alle klantgegevens gestructureerd en ongestructureerd, feitelijk en gedragsmatig, van online- en offlinebronsystemen, maar ook van meerdere kanalen en apparaten centraliseren op één plek. Dit zorgt voor een effectief en operationeel klantgegevensbeheer waarmee bedrijven kunnen zien welke klanten toestemming hebben gegeven voor het gebruik van hun gegevens. Ook worden de gegevens in context geplaatst en laat daarmee zien waar de klant naar op zoek is en wat hij belangrijk vindt. 
Burgelman vervolgt: "Met behulp van klantgegevensbeheer kunnen bedrijven dus niet alleen marketingdoeleinden bereiken, maar het is ook een hele belangrijke voorwaarde voor GDPR-compliance. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat persoonlijke gegevens wettelijk, eerlijk en transparant worden behandeld. Daarnaast worden de gegevens up-to-date gehouden en worden de gegevens alleen bewaard zolang dit nodig is."
 
De beste klantrelatie
"GDPR-compliant zijn is niet alleen belangrijk om boetes te voorkomen, maar op de juiste manier klantengegevens gebruiken draagt ook bij aan een betere klantrelatie," aldus Burgelman. "Als een bedrijf klantgegevens volgens de GDPR-richtlijnen behandelt, vertrouwt de klant eerder zijn gegevens toe aan de organisatie. Met deze gegevens kunnen bedrijven vervolgens een duurzame relatie opbouwen met hun klanten. Een slechte omgang met persoonsgegevens kan niet alleen een boete opleveren door de GDPR-handhaving, maar ook de reputatie van het merk of bedrijf ernstig beschadigen als klanten hierachter komen."
 
Geen obstakel
"GDPR hoeft dus geen obstakel te zijn voor het aanbieden gepersonaliseerde klantrelaties, zolang u als organisatie maar weet hoe u hier op de juiste manier mee omgaat. GDPR maakt het voor zowel de organisatie als de klant duidelijk welke persoonlijke gegevens gebruikt mogen worden, waardoor bedrijven een betere en interessantere klantervaring kunnen leveren," zegt Burgelman. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Meer werkenden, behalve onder jongeren
 Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
 Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Traditionele beveiligingsaanpak onvoldoende voor effectieve GDPR-strategie
 GDPR compliance vereist realtime inzicht en adaptief leren
 Wie doeltreffendheid risk-based security niet kan bewijzen, voldoet niet aan GDPR
 Consument wil zelf bepalen wat bedrijven doen met data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10