zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen

17 mei 2018 - Een megaboete hangt boven het hoofd van veel bedrijven als zij in mei 2018 niet voldoen aan de strenge eisen van de nieuwe GDPR-wet. Als ze niet alle  persoonsgegevens op de juiste manier verwerken, riskeren ze een boete van twintig miljoen euro of vier procent van de jaarlijkse omzet.

Voor ieder bedrijf dat werkt met klantdata is het dus een enorm spannende tijd, al biedt GDPR juist ook veel kansen voor datamanagement. Hoe gaat u om met klantendata met GDPR op komst?


 
GDPR, wat moet u doen?
CEO van NGDATA, Luc Burgelman legt uit: "Klantendata bevindt zich in de hele organisatie en komt in verschillende systemen terug. Het anonimiseren van alle persoonsgegevens waarover u beschikt, is een mogelijkheid. Maar dat houdt ook in dat u deze gegevens niet meer kunt gebruiken om diensten af te stemmen op de persoonlijke wensen van de klant. En handmatig alle persoonsgegevens beheren is een enorme klus. Voor veel bedrijven is hulp dus geen overbodige luxe. Klantgegevensbeheer met bijvoorbeeld het gebruik van een customer data platform kan deze helpende hand bieden. Een dergelijke tool biedt inzicht in alle persoonsgegevens en de mogelijkheid om deze gegevens te beheren."

Customer data platform
Een customer data platform kan alle klantgegevens gestructureerd en ongestructureerd, feitelijk en gedragsmatig, van online- en offlinebronsystemen, maar ook van meerdere kanalen en apparaten centraliseren op één plek. Dit zorgt voor een effectief en operationeel klantgegevensbeheer waarmee bedrijven kunnen zien welke klanten toestemming hebben gegeven voor het gebruik van hun gegevens. Ook worden de gegevens in context geplaatst en laat daarmee zien waar de klant naar op zoek is en wat hij belangrijk vindt. 
Burgelman vervolgt: "Met behulp van klantgegevensbeheer kunnen bedrijven dus niet alleen marketingdoeleinden bereiken, maar het is ook een hele belangrijke voorwaarde voor GDPR-compliance. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat persoonlijke gegevens wettelijk, eerlijk en transparant worden behandeld. Daarnaast worden de gegevens up-to-date gehouden en worden de gegevens alleen bewaard zolang dit nodig is."
 
De beste klantrelatie
"GDPR-compliant zijn is niet alleen belangrijk om boetes te voorkomen, maar op de juiste manier klantengegevens gebruiken draagt ook bij aan een betere klantrelatie," aldus Burgelman. "Als een bedrijf klantgegevens volgens de GDPR-richtlijnen behandelt, vertrouwt de klant eerder zijn gegevens toe aan de organisatie. Met deze gegevens kunnen bedrijven vervolgens een duurzame relatie opbouwen met hun klanten. Een slechte omgang met persoonsgegevens kan niet alleen een boete opleveren door de GDPR-handhaving, maar ook de reputatie van het merk of bedrijf ernstig beschadigen als klanten hierachter komen."
 
Geen obstakel
"GDPR hoeft dus geen obstakel te zijn voor het aanbieden gepersonaliseerde klantrelaties, zolang u als organisatie maar weet hoe u hier op de juiste manier mee omgaat. GDPR maakt het voor zowel de organisatie als de klant duidelijk welke persoonlijke gegevens gebruikt mogen worden, waardoor bedrijven een betere en interessantere klantervaring kunnen leveren," zegt Burgelman. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Helft C-level leidinggevenden voert transformatie-initiatieven door zonder duidelijke strategie
 Verzekeraars streng bij schade aan mobieltje
 Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Traditionele beveiligingsaanpak onvoldoende voor effectieve GDPR-strategie
 GDPR compliance vereist realtime inzicht en adaptief leren
 Wie doeltreffendheid risk-based security niet kan bewijzen, voldoet niet aan GDPR
 Consument wil zelf bepalen wat bedrijven doen met data
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
A life changing event
Zaterdag 30 maart - Flora Boskoop - 10.00 - 16.00 uur. Een interactief seminar met Pieter Frijters met als onderwerpen: burn-out, paniekaanvallen, (spreek)angst, piekeren en assertiviteit. Bekijk de video voor een impressie van het seminar.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ontwikkelingen in de markt van drukwerk
Vergroot uw rendement in 2019 door reviews op NederlandReview Review marketing
reacties
Werk beďnvloedt privéleven negatief  (1) 
Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers (1) 
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel (1) 
Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS (1) 
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie (1) 
Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma (1) 
Kortsluiting bij energieleveranciers (2) 
top10
Deze vier woorden ondermijnen iedere presentatie (video)
Wat organisaties verwachten van de financiële afdeling van 2025
Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
Klimaatakkoord kan ruim 70. 000 banen creëren
'Er is een cyberoorlog gaande'
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel
Overzicht kwijt door inkoopwildgroei? Met deze drie tips pakt u de regie terug
Cees Verkuyl en Derk van Manen vallen in de prijzen op Sales Event
Energie en klimaat prominent in provinciale verkiezingsprogramma’s
Fors minder jongeren gebruiken desktop pc om te internetten
meer top 10