Het mes zetten in verliesgevende merken blijkt lastig
22 maart 2004 -
Met de meeste merken wordt helemaal geen geld verdiend, zo blijkt uit onderzoek bij Procter & Gamble, Unilever en Diageo. Reden genoeg om afscheid te nemen van de verliesgevende namen.
Maar dat blijkt niet zo gemakkelijk. Van een merk ben je niet zomaar af.
80/20-regel De 80/20-regel gaat ook voor merken op. Bij Diageo (o.a. Baileys en Smirnoff) bijvoorbeeld zorgden de acht beste merken (van de 35) voor ruim 70 procent van de winst. Bij Procter & Gamble zorgde de top-10 merken (van de 250) in de periode 1992-2002 voor meer dan 50 procent van de winst. Bij Unilever bleek ruim 90 procent van de winst afkomstig te zijn van 400 van de 1600 merken.
Boycotten Snijden is merken is dus de moeite waard. Maar zomaar stoppen met merken is uit den boze. Loyale klanten worden boos en kunnen de andere merken gaan boycotten. En de eigen mensen raken enorm getraumatiseerd, want veel marketeers, product en brand managers verliezen botweg 'hun' merk waar ze soms al vele jaren voor gewerkt hebben.
Bron:Marketing Online