zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Video en mobile advertising stuwen groei online advertentiemarkt

11 oktober 2017 - De online advertentiemarkt blijft maar explosief groeien. In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen wederom met +dertien procent naar een omzet van 954 miljoen euro. Binnen de totale bestedingen neemt mobile advertising een steeds dominantere plek in.

Van de totale online spend is inmiddels 40 procent van search, display en video advertising afkomstig van mobile devices. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2017 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland


 
Groei social media en online video zet door
Waren de social media-uitgaven in 2014 nog 95 miljoen euro, inmiddels is dit toegenomen tot  129 miljoen in de eerste helft van 2017.  Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in dit eerste halfjaar fors met +42 procent. Inmiddels is online video met
 73 miljoen goed voor acht procent marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.
 
Verschuiving van desktop naar mobile
De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 tonen een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobile behelzen nu 40 procent van de totale online advertising bestedingen. Waarbij display en video op mobile een stijging van maar liefst +35 procent laten zien. De indrukwekkende groeicijfers van social media zijn een belangrijke oorzaak voor de stijging van de mobile uitgaven, omdat sociale platformen voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices.
 
Verwachting voor 2017
Nathalie La Verge, digital media expert Deloitte: "Ook over het gehele jaar 2017 verwachten wij dubbele groeicijfers, met een verwachte groei van elf procent over het hele jaar. Dat zijn prachtige cijfers, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat deze groei met name toe te schrijven is aan de internationale spelers. Voor een aantal lokale spelers uit het advertentie ecosysteem breken er uitdagende tijden aan, zeker met de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) op komst." 
 
Nog meer focus op kwaliteit
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "De cijfers zijn wederom indrukwekkend, maar we moeten er als branche wel voor waken dat deze extreme groei maakt dat we de kwaliteit niet uit het oog verliezen. Het is ontzettend belangrijk dat we blijven rapporteren in echt resultaat op de communicatiedoelstelling en niet in views, clicks of andere ‘halfway metrics’. Deze groeicijfers, maar ook de aankomende GDPR, dwingen de markt om nog sneller belangrijke ‘spelregels’ te standaardiseren, transparanter te communiceren en zaken als ad fraud aan banden te leggen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
 Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
 Intelligent automation kan omzet van financiële dienstverleners verhogen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Omzet Programmatic Advertising gestegen met twintig procent
 Zonder data geen effectieve marketing
 Uitgaven mobile search nog nooit zo hoog
 Marketeer heeft te weinig kennis van social advertising
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carričrekansen te hebben dan ooit (1) 
Kwart Nederlanders niet met vakantie dit jaar (1) 
Consument vindt dat organisaties geen geďntegreerde digitale experience leveren (1) 
Vraag naar beheersing Engelse taal in vacatures daalt (1) 
top10
Jonge man wil geen vrouw als baas
Vijf maatregelen om AVG-boetes te voorkomen
Generatie Z meest tevreden met zijn baan
Liever leuk werk dan hoger salaris
Reistijd belemmert stap naar droombaan
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst
Werknemers denken meer carričrekansen te hebben dan ooit
In de rode cijfers door de zwarte markt
Jongere vindt vakantieflirt op de werkvloer niet oké
'We hebben het weer naar ons zin op het werk'
meer top 10