zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Checklist: Wat mag een topman verdienen?

16 maart 2004 - directeur van de Hartstichting: Wat zijn passende verhogingen? Over de beloning van topmanagers is veel ophef ontstaan. Feiten en fictie lopen daarbij door elkaar. Is elke salarisverhoging van topmanagers een vorm van exhibitionistische zelfverrijking of dient het daadwerkelijk een doel?

Op M@n@gement beschrijft Fred Akkerma een zestal modellen waarmee de hoogte van het salaris kan worden vastgesteld.



Zes modellen
De beschreven modellen zijn de volgende:

1. Het 'ego' model: trots en eer
2. Het afrekenmodel: loon naar werken
3. Het sturingsmodel: wat u wilt
4. Het marktmodel: vraag en aanbod
5. Het politieke model: haalbaar of niet?
6. De boosdoener: het Vergelijkingsmodel: wat verdient de buurman?

Checklist
Op basis van deze modellen komt Akkerma met een checklist om de beloning van topmanagers vast te stellen:

1. Is uw topman betrokken?
Hoe intrinsiek gemotiveerd is uw leider? Hoe minder, hoe meer u moet betalen.

2. Is waardevermeerdering goed meetbaar?
Pas op: waardevermeerdering is een subjectief begrip. Vertrouw in elk geval niet op de korte termijn beurskoers. Liever aandelen dan opties dus.

3. Weet u welke concrete doelen bereikt moeten worden?
Een project goed afronden, een systeem implementeren. Hoe concreter hoe beter. Reken gerust af op een succesvol resultaat. Meestal kunt u volstaan met een bescheiden bonus.

4. Zit de concurrentie aan uw mensen te trekken?
Het belangrijkste wapen dat elke werknemer in salarisonderhandelingen hanteert is de dreiging dat 'de concurrent iets beters biedt'. Vaak is het niet waar en nog vaker is het geen reden om weg te gaan. Is uw topbestuurder echt van het grootste belang voor uw organisatie (talent, relatienetwerk, vertrouwen van de financiële wereld) en dus aantrekkelijk voor de concurrent, tja, dan moet u de knip trekken.

5. Kunt u het wel maken?
Hoewel niet sympathiek lijkt een salarisverhoging van de top -terwijl in de rest van het bedrijf bijvoorbeeld ontslagen vallen- wel geaccepteerd te worden. Maak u dus niet te druk om vakbonden en de 'publieke opinie'. In de praktijk geen heel belangrijke factor.

6. Hebben managers zelf invloed op hun beloning?
Hoe integer het bestuur ook is, denk niet dat zij altruïstisch te werk gaan op het moment dat het hun eigen beloning betreft. Schakel een onafhankelijk bureau in (laat dat niet over aan de topmanagers zelf), geef ze de opdracht om deze kostenpost zo laag mogelijk te houden en beloon het bureau op basis van de eindresultaten.

Artikel
Klik hier om het hele artikel op M@n@gement te lezen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Werkbeoordeling  |   | 
26-06-2009
 | 
14:58 uur
Waarom moeten dit soort mensen altijd de hemel in geprezen worden met een titel als topman.

Is het kennis schaarste ?
Is het intelligentie ?
Is het productiviteit ?
Is het vraag en aanbod ?
Is het omzet ?

Ik zie namelijk veel meer ICTers, die aan bovenstaande criteria voldoen dan de deze zogenaamde topmannen !

Het wordt tijd dat deze zich zelf verlekkerde narcistische topmanagers wat lager in de voedselketen worden geclassificeerd.

De klant betaald namelijk niet voor deze kosten-slurpende mensen-uitbaters, maar voor de door ICTer verleende / ontwikkelde diensten en producten !

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10