zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reconstructie WannaCry en Petya: wat te doen bij ransomware-aanvallen?

18 juli 2017 - Het is de grootste nachtmerrie van elk securityteam binnen organisaties: een ransomware-aanval als WannaCry en Petya. Balabit  ontving tijdens de aanvallen realtime informatie van zijn klanten en andere securityprofessionals.

Vanuit deze ervaring reconstrueert Balabit wat er gebeurde om hiervan te leren. Wat moeten organisaties doen om in te spelen op malwareaanvallen? Deze vijf stappen volgen.


 
 
  • Isolatie
    Ontkoppel devices als telefoons en laptops zo snel mogelijk. Krijgt u te maken met malware, trek dan direct de stroomkabel eruit.
  • Verzamel informatie
    Wat is het? Hoe werkt het? Hoe kunt u het aanpakken? Zijn er nationale computercalamiteitenteams beschikbaar? Gebruik hiervoor de handigste platformen die informatie verspreiden: Twitter en securityblogs. En natuurlijk ook de informele communicatie tussen bedrijven.
  • Netwerksegmentatie
    Filter het geïnfecteerde protocol van het netwerkverkeer. Het blijft een lastige beslissing: kiest u ervoor om de malwareverspreiding te voorkomen óf houdt u de businessprocessen op gang?
  • Implementeer tegenmaatregelen
    Gebruik indicators of compromise (IOC’s) en update je Intrusion Detection System (IDS) en firewallregels, AV-systemen en zoveel mogelijk Windows-servers en -clients. Ondertussen werken antivirusleveranciers natuurlijk ook aan een passende aanpak tegen de aanval.
  • Duimen en hopen
    Blijf vooruitkijken naar de toekomst. Wat komt er nu? Misschien een nieuwe variant? Zijn alle systemen gepatcht? Moet de organisatie bang zijn voor de krantenkoppen van morgen? En is er iets wat in de haast misschien over het hoofd is gezien? Ga alle scenario’s af en probeer op die manier een volgend probleem te voorkomen.
  • Incidentmanagement
    Csaba Krasznay, Security Evangelist bij Balabit: "Ransomware-incidenten als WannaCry en Petya leren ons wederom hoe organisaties moeten handelen: door middel van incidentmanagement en realtime information flow. Wanneer organisaties merken dat ze een ransomware-aanval ondergaan, ondernemen ze vanwege tijdsdruk snelle acties die vaak tot nog meer problemen leiden. Organisaties moeten daarom al het bewijs verzamelen voor forensisch onderzoek, hun logberichten opslaan en hun activiteiten met session management solutions vastleggen. Allemaal uit voorzorg voor het geval het systeem moet worden teruggezet na een menselijke fout."
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
     Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
     De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Burgers geven zakelijke markt goede voorbeeldinzake cybersecurity
     Phishing-e-mails opsporen: tien aandachtspunten
     Vijf opvallende eigenaardigheden van de Petya-aanval
     'WannaCry is niet de wake-upcall die Nederland nodig heeft'
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
    Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
    Lees verder
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
    Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
    reacties
    Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
    Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
    Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
    Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
    De kracht van stilte (1) 
    Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
    Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
    top10
    De klant is koning, ook als u op vakantie gaat
    Een op de vijf leidinggevenden start liefst morgen bij nieuwe werkgever
    De top tien meest schaarse beroepen in Europa
    Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
    Economische onzekerheid en internationale onrust zorgen voor verdere afkoeling
    Beleggers positief over hun duurzame impact
    De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
    Aantal nieuwe cao’s zeer laag
    1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
    Explosieve toename Emotet malware
    meer top 10