3 maart 2004 -
Beleggen in internetbedrijven begint na de hype aan het begin van deze eeuw weer zeer populair te worden. Zoekmachine Google heeft een geschatte jaarwinst van 350 miljoen euro en een beurswaarde van 15 tot 20 miljard euro.
Het bedrijf gaat mogelijk binnenkort naar de beurs. Amazon behaalde in het vierde kwartaal van 2003 een winst van 73 miljoen dollar, terwijl Yahoo de omzet in het laatste kwartaal zag verdubbelen.
Geen zeepbel In de Verenigde Staten werd voor 2,2 miljard dollar aan internetadvertenties binnengehaald, een recordbedrag.De grote vraag is of de huidige groei van internetbedrijven solide is. Hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit van Twente, Erik Huizer, is ervan overtuigd dat dit 'geen tweede zeepbel' is. Volgens Huizer zijn er twee dingen fundamenteel veranderd. `De groei van het internet is gewoon gestaag doorgegaan. Steeds meer mensen zijn online. Zo`n winkel als Amazon was een paar jaar geleden ook al leuk en interessant, maar pas dankzij de groei van het aantal webconsumenten bereikte het bedrijf eind 2002 het breakevenpunt.' Daarnaast noemt Huizer gezond verstand van investeerders als tweede factor.
Bron:MKBnet