zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CMO vindt dat GDPR verantwoordelijkheid is van IT

31 mei 2017 - Onderzoek van Relay42 heeft de grootste uitdagingen voor banken en andere financiële instellingen op het gebied van General Data Protection Regulation (GDPR) in kaart gebracht.

Uit het onderzoek, dat in het Verenigd Koninkrijk is uitgevoerd, blijkt dat 98 procent procent van de marketeers op C-level (CMO’s) vindt dat GDPR de verantwoordelijkheid is van IT. Slechts vier procent zegt dat marketing een rol speelt bij het voldoen aan de wet- en regelgeving. 


 
Herkomst van data
Hoewel CMO’s in de financiële sector aangeven dat ze klaar zijn voor de nieuwe wet- en regelgeving die op 25 mei 2018 wordt ingevoerd, is slechts achttien procent van hen in staat om de herkomst van data te identificeren. Slechts een kwart van de marketeers is er zeker van dat ze data van klanten kunnen bewerken, veranderen of verwijderen nadat een verzoek tot verwijdering van de gegevens wordt ingediend. Dit geeft aan dat veel CMO’s nog niet klaar zijn voor de praktische implicaties van GDPR. Een risico voor financiële instellingen.

Toegang tot machtigingen
Daarnaast heeft slechts twee procent van de CMO’s op dit moment toegang tot machtigingen voor klantenapplicaties, terwijl meer dan de helft van de respondenten het afgelopen jaar een data export op hun computer of een device dat niet gemonitord wordt, heeft ontvangen. Dit gebrek aan controle over klantdata vormt een risico bij de invoer van de GDPR-updates in 2018.  
 
Vertrouwen en transparantie
Relay42 schreef samen met Capgemini het whitepaper ‘GDPR for Financial Services Marketing: How to translate data regulation into customer opportunity’. Hierin wordt beschreven dat het momentum dat door GDPR gecreëerd wordt, juist door financiële instellingen gebruikt kan worden als een kans om lange termijn relaties met klanten op te bouwen die gebaseerd zijn op vertrouwen en transparantie.  

Krachten bundelen
Tomas Salfischberger, CEO van Relay42, zegt: "Mijn boodschap aan CMO’s is dat ze een belangrijke rol spelen in de GDPR-discussie en dat het van groot belang is dat ze hun krachten bundelen met zowel de juridische als de IT-afdeling. Juist marketeers die hun klanten de ultieme customer experience willen bieden, moeten beseffen dat controle over de eigen klantdata daar een onderdeel van is. De juiste datamanagement-oplossing, met flexibele consent management tooling en ingebouwde ‘privacy by design’ architectuur, is nodig voor het behalen van een hoog niveau van customer intimacy en loyaliteit."
 
Van reactief naar proactief
Ron Tolido, Global CTO, Insights en Data Global Practice bij Capgemini, zegt: "GDPR biedt bedrijven een unieke kans om hun klantstrategie aan te passen, van reactief naar proactief. Het gaat om het aangaan van een realtime dialoog met de klant, gebaseerd op transparantie en openheid, veilige persoonlijke data, vrije keuze en personalisatie. Deze benadering is goed uit te voeren met de inzet van de juiste technologie – een robuust datamanagement platform."
 
Methodologie van het onderzoek:
Het onderzoek is in opdracht van Relay42 uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Censuswide. Er zijn 50 CMO’s in de financiële sector in het Verenigd Koninkrijk ondervraagd door middel van een online enquête. Om een representatief beeld te krijgen, werden quota’s gehanteerd op basis van leeftijd, geslacht en regio.
 
Het whitepaper ‘GDPR for Financial Services Marketing’ is gratis te downloaden. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed
 Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index
 Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CBP in eerste reactie positief over Europese privacyregelgeving
 De General Data Protection Regulation is geen ICT-feestje
 Bent u klaar voor de nieuwe Europese wet databescherming GDPR?
 Nieuwe wetgeving melding datalekken schreeuwt om data-encryptie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
Drie plus- en minpunten van een zakelijke prepaid creditcard
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
meer top 10