zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijke beslissingen: vertrouwen weegt zwaarder dan prijs

30 mei 2017 - Voor bedrijven is ´vertrouwen´ zó belangrijk, dat het de overeenkomst kan maken of breken, blijkt uit recent onderzoek door Iron Mountain.

Iron Mountain ontdekte dat de grote meerderheid van de onderzochte zakelijke leiders het vertrouwen van klanten (91 procent) en van partners (88 procent) op zijn minst ´waardevol´ vindt. Bij de eindbeslissing weegt vertrouwen zelfs zwaarder dan de prijs, voor de 95 procent die aangeeft ´vertrouwen bij zakelijke beslissingen´ op zijn minst ´belangrijk´ te vinden.



Datalek
De uitkomsten onderstrepen het commerciële belang van een vertrouwenswekkende reputatie en de noodzaak daartoe om het informatiebeheer op orde hebben.
Een datalek is een namelijk een belangrijke factor waardoor het vertrouwen kan eroderen, blijkt uit het onderzoek.  Van de bijna 3.000 ondervraagde zakelijk leiders, zegt meer dan drie kwart (77 procent) het vertrouwen te verliezen in organisaties die te kampen hebben gehad met een datalek. Dat onderstreept dat goed informatiebeheer de basis vormt voor het vertrouwen tussen organisaties, hun klanten en hun leveranciers.

Definitieve schade
Is het vertrouwen beschaamd en de reputatie beschadigd, dan is het lastig de reputatie te herstellen. Schade kan ´amper´ of zelfs ´zelden´ worden hersteld, stelt 78 procent van de ondervraagden. Een enkeling (twee procent) is van mening dat geschonden vertrouwen zelfs nooit meer kan worden hersteld.
De reputatie is erg belangrijk in de afwegingen van de meeste ondervraagden. Een ruime meerderheid hecht grote waarde aan:
 
  • de bescherming van intellectueel eigendom (92 procent)
  • het aanzien van de persoonlijkheden in het hoger management (89 procent)
  • de kracht van het merk (88 procent)
  • de veiligheid van bedrijfskritieke informatie, zoals klantbestanden (87 procent)
  • positieve media-aandacht (86 procent)
Dat onderstreept het belang van het veilige beheer van essentiële informatie, om het risico van een datalek en reputatieschade te minimaliseren, en de goede verstandhouding met leveranciers en klanten te bewaren.
Jeroen Strik, directeur van Iron Mountain in Nederland, zegt: "Informatieveiligheid is een onderscheidende factor geworden. U bouwt ermee aan het vertrouwen tussen bedrijven en hun alle belanghebbende partijen. Ons onderzoek onderstreept de waarde van vertrouwen in het zakendoen en we moedigen organisaties aan robuust informatiebeleid, -processen en bewezen praktijken te implementeren, instrueren en te trainen. Informatie is letterlijk waardevol, wordt steeds waardevoller en kan onder de streep ook grote schade aanrichten. In het informatietijdperk moeten bedrijven informatie in hun bedrijfsvoering de centrale plaats geven die die verdient. Information Centric werken dient de bedrijfsdoelen het best en zorgt voor vertrouwen en waardevolle relaties."
  
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Misplaatst vertrouwen management verschaft aanvallers voordelen
 CFO’s: maatschappelijk vertrouwen nodig voor economisch herstel
 Wereldwijde implosie van vertrouwen
 Bankier kleedt zich soberder om vertrouwen te laten herstellen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10