zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Loonstrookje van januari geeft consument vertrouwen

25 februari 2004 - Nu de eerste loonstrookjes van dit jaar binnen zijn, blijkt de Nederlandse consument opeens veel optimistischer over de toekomst. Daarentegen zijn ondernemers deze maand somberder gestemd dan in januari. Vorige maand ondervroeg het CBS consumenten nog voordat zij hun loonzakjes hadden gekregen.

Zij hadden minder vertrouwen in de economie dan de maand daarvoor. Bij de enquête die begin februari is uitgevoerd, waren voor het eerst sinds december 2000 de optimisten weer in een, zij het bescheiden, meerderheid. Het saldo kwam gecorrigeerd voor seizoensinvloeden uit op 4.



Consumentenvertrouwen
Het oordeel over de economie is onderdeel van het consumentenvertrouwen. Dat is in februari met 10 punten gestegen tot -22. Dat is de grootste toename in een maand sinds het CBS in 1986 de enquête invoerde. De koopbereidheid, de andere component van het consumentenvertrouwen, steeg minder snel met 3 punten. Consumenten zijn vooral minder negatief over de eigen financiële situatie, maar ze blijven terughoudend als het gaat om grote aankopen die zij kunnen uitstellen, zoals meubelen.

Prijsstijging
De consument was wel positiever over de ontwikkeling van de prijzen. Het aantal ondervraagden dat vindt dat de prijzen sterk stijgen, daalde tot 45 procent. In juni 2003 was dat percentage nog 70. Sindsdien neemt dat elke maand af.

Producentenvertrouwen
Bij ondernemers werd de stijgende lijn die het producentenvertrouwen al maanden volgt, juist onderbroken. Sinds het dieptepunt afgelopen juni krabbelde het vertrouwen van ondernemers in de industrie op, maar in februari kwam een kink in de kabel doordat de ondernemers minder enthousiast zijn over de komende drie maanden. De vooruitblik is een van de drie pijlers onder het producentenvertrouwen. De andere twee graadmeters daalden niet. De mening over de opgebouwde voorraden bleef gelijk en bedrijven waren meer tevreden over de orders die ze hebben binnengehaald.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10