Loonstrookje van januari geeft consument vertrouwen
25 februari 2004 -
Nu de eerste loonstrookjes van dit jaar binnen zijn, blijkt de Nederlandse consument opeens veel optimistischer over de toekomst. Daarentegen zijn ondernemers deze maand somberder gestemd dan in januari. Vorige maand ondervroeg het CBS consumenten nog voordat zij hun loonzakjes hadden gekregen.
Zij hadden minder vertrouwen in de economie dan de maand daarvoor. Bij de enquête die begin februari is uitgevoerd, waren voor het eerst sinds december 2000 de optimisten weer in een, zij het bescheiden, meerderheid. Het saldo kwam gecorrigeerd voor seizoensinvloeden uit op 4.
Consumentenvertrouwen Het oordeel over de economie is onderdeel van het consumentenvertrouwen. Dat is in februari met 10 punten gestegen tot -22. Dat is de grootste toename in een maand sinds het CBS in 1986 de enquête invoerde. De koopbereidheid, de andere component van het consumentenvertrouwen, steeg minder snel met 3 punten. Consumenten zijn vooral minder negatief over de eigen financiële situatie, maar ze blijven terughoudend als het gaat om grote aankopen die zij kunnen uitstellen, zoals meubelen.
Prijsstijging De consument was wel positiever over de ontwikkeling van de prijzen. Het aantal ondervraagden dat vindt dat de prijzen sterk stijgen, daalde tot 45 procent. In juni 2003 was dat percentage nog 70. Sindsdien neemt dat elke maand af.
Producentenvertrouwen Bij ondernemers werd de stijgende lijn die het producentenvertrouwen al maanden volgt, juist onderbroken. Sinds het dieptepunt afgelopen juni krabbelde het vertrouwen van ondernemers in de industrie op, maar in februari kwam een kink in de kabel doordat de ondernemers minder enthousiast zijn over de komende drie maanden. De vooruitblik is een van de drie pijlers onder het producentenvertrouwen. De andere twee graadmeters daalden niet. De mening over de opgebouwde voorraden bleef gelijk en bedrijven waren meer tevreden over de orders die ze hebben binnengehaald.