zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Empowerment van werknemers: drie belangrijke voordelen

16 maart 2017 - Empowerment is de laatste jaren een veelgebruikte term. In Nederland wordt deze vaak vertaald als ‘medewerkers in hun kracht plaatsen’, maar het komt op hetzelfde neer: zorgen voor tevreden werknemers.

Dick de Vaal, CEO van wePresent, vertelt hoe bedrijven dat succesvol aan kunnen pakken en welke voordelen dat hen oplevert.


De term ‘empowerment’ is afkomstig uit de sociale psychologie. Het is een verzamelnaam voor maatregelen die bedoeld zijn om gevoelens van machteloosheid en gebrek aan invloed onder werknemers te doen afnemen en hen aan te sporen om de middelen die zij tot hun beschikking hebben beter te gebruiken. Wanneer bedrijven dat succesvol doen, zorgt dat voor een aantal voordelen.
 
  • Tevreden werknemers blijven langer bij een bedrijf
  • "Vaak wordt gedacht dat werknemers vooral uit financiële overwegingen van bedrijf wisselen," zegt De Vaal. "Uit verschillende onderzoeken is echter gebleken dat werknemers die tevreden zijn op het werk, minder snel geneigd zijn een andere baan te gaan zoeken." Natuurlijk maakt de hoogte van het salaris uit, maar voor iemand die niets bij zijn of haar werk voelt omdat het niet op waarde wordt geschat, is het financiële aspect al snel een stuk minder belangrijk. Door werknemers ruimte, kansen en verantwoordelijkheden te geven, zullen ze eerder bij een bedrijf willen blijven werken. De Vaal: "Vertel werknemers daarom wat de visie en doelstellingen van het bedrijf zijn en laat ze zien wat hun rol binnen het grotere geheel is."
     
  • Tevreden werknemers leveren beter werk en inzichten
  • Als de werknemer zich onderdeel van een bepaalde missie voelt en meer autonomie in zijn of haar werk krijgt, gaat de kwaliteit van het werk onherroepelijk omhoog. "Werknemers die ervaren dat hun inzet gezien wordt en voelen dat ze ertoe doen, zullen zich bovendien sneller gestimuleerd voelen om bijdragen te leveren waar ze op basis van hun functieomschrijving niet snel aan zouden durven denken," zegt De Vaal. "Vertrouwen kan daardoor voor verrassende inzichten zorgen: mensen gaan verder denken dan hun eigen op papier afgebakende rol."
     
  • Tevreden werknemers werken veel beter samen
  • Werknemers die meer ruimte en verantwoordelijkheid krijgen, zullen eerder bereid zijn om de handen ineen te slaan. Immers, wanneer inzichten en plannen beter met elkaar worden gedeeld, zullen werknemers onderling ook meer overeenkomsten ontdekken. Het is belangrijk dat ze daarin gefaciliteerd worden. De Vaal: "Dat betekent dat er qua tijds- en financiële planning ruimte moet zijn om samen te werken, maar ook dat de faciliteiten op orde moeten zijn. In veel bedrijven worden de grote kille vergaderzalen steeds vaker veranderd in vergaderhokjes die kleiner en daarmee intiemer van opzet zijn. Deze zogenoemde ‘huddle rooms’ zijn vaak voorzien van een draadloos presentatiesysteem waarmee deelnemers hun eigen content met een handomdraai op het scherm kunnen en dus met hun collega’s kunnen delen. Daardoor blijft samenwerking spontaan van karakter en zullen medewerkers proactief worden en blijven."
    Empowerment van werknemers wordt in steeds meer bedrijven de norm. Dat is logisch, want het werkt twee kanten op: werknemers worden blijer en dat komt hun werk en dus ook de kwaliteit van dienstverlening ten goede. Dat zorgt weer voor een hogere klanttevredenheid, wat weer leidt tot goede reclame en nieuwe klanten.
     

     
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     'Dominante rol ransomware, stalkerware en MFA-bypasses'
     Vijf tips voor werknemers om overmatig stress te voorkomen
     Meerderheid bedrijven gebruikt technologie om personeelstekorten aan te vullen
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     Assistants anno 2016: Brainpower 2 Empower!
     Empowering users grootste effect op BI in 2012
     Hokjesdenken belemmert werknemers en organisaties
     Gelukkigste werknemer in Europa is een Nederlander
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    advertorial
    Waar sta jij voor als leider?
    Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
    Lees verder
    Houd als manager grip op de cijfers bij de groei van je organisatie
    reacties
    Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
    Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
    De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
    Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
    Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
    Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
    Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
    top10
    Kwart Nederlanders wil liever ander werk
    Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
    Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
    Investeren in de natuur loont, óók voor de economie
    Wat heeft 2023 in petto voor HR? De vijf belangrijkste trends volgens Culture Amp
    'De CFO gaat aan de CSO rapporteren'
    Bedrijven investeren in Open Banking om besluitvorming te verbeteren
    Werkgevers krijgen advies: ''Stel harde regels op, tot ontslag aan toe''
    De impact van datacenters op energie-efficiëntie en de CO2-uitstoot
    Ziekteverzuimpercentage 2022 na twintig jaar weer boven de vijf procent
    meer top 10