zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werken in het buitenland populair

17 februari 2017 - Het looppad in een carrière is veel minder standvastig dan voorheen. Een internationale carrière staat dan ook bij veel medewerkers op het verlanglijstje. Bijna driekwart van de Europese medewerkers (74 procent) zou andere landen overwegen voor carrièremogelijkheden.

Duitsland (21 procent), het Verenigd Koninkrijk (vijftien procent) en Frankrijk (twaalf procent) staan bovenaan de lijst van meest gewilde landen om te werken. Nederland staat op de negende plek in de ranking. In Nederland ambieert 78 procent van de werknemers een baan in het buitenland, waarbij Duitsland, België en het Verenigd koninkrijk het populairst zijn. Nederlandse werknemers blijken sowieso flexibel te zijn: slechts 22 procent van de Nederlandse werknemers verwacht zijn hele leven bij hetzelfde bedrijf te werken. Van de werknemers onder de 35 jaar verwacht 43 procent zelfs binnen twee jaar van werkgever te wisselen.



Dit blijkt uit het onderzoek ‘The Workforce View’ van HR dienstverlener ADP onder 10.000 Europese werknemers, waaronder 1.300 Nederlanders.

Ranking Europese medewerkers                  Ranking Nederlandse werknemers

1. Duitsland                                                  1. Duitsland
2. Verenigd Koninkrijk                                    2. België
3. Frankrijk                                                  3. Verenigd Koninkrijk
4. Zwitserland                                               4. Frankrijk
5. Oostenrijk                                                 5. Oostenrijk
6. België                                                      6. Denemarken
7. Spanje                                                     7. Luxemburg
8. Noorwegen                                                8. Zweden
9. Nederland                                                 9. Zwitserland
10. Italië                                                      10. Spanje
11. Zweden                                                  11. Bulgarije
12. Noord-Amerika                                        12. Noorwegen
13. Ierland                                                   13. Kroatië
14. Denemarken                                            14. Tsjechië
15. Luxemburg                                              15. Finland
16. Finland                                                   16. Italië
17. Portugal                                                  17. Ierland
18. Rusland                                                  18. Noord-Amerika
19. ‘Asia Pacific’                                            19. Portugal
20. IJsland                                                    20. Cyprus

Wat maakt de toplanden zo aantrekkelijk?
Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk mogen dan wel populaire landen zijn, maar ze matchen niet altijd met de wensen van werknemers als het gaat om ruimte voor ontwikkeling en flexibele werktijden. Ook het stresslevel onder werknemers blijkt juist in de populaire landen hoog te zijn. In feite zouden werknemers een evenwichtiger leven en meer kansen hebben in landen die niet bovenaan de lijst staan. Opvallend is dat bij Nederlanders de voorkeur uitgaat naar Duitsland, terwijl de mate van stress tijdens werk daar hoger ligt dan in eigen land. Economische stabiliteit, afstand tot het land van herkomst en de gesproken taal blijken een grote rol te spelen in de wens om er te werken.

Het is waarschijnlijk dat het Britse referendum de aantrekkingskracht van het Verenigd Koninkrijk heeft beïnvloed. De Britten werden naar de tweede plaats gedrukt door Duitsland ondanks de vergelijkbare, zo niet betere kansen, in het Verenigd Koninkrijk en het Engels als meest gesproken taal in Europa.

Fransen en Britten honkvast
Niet alle Europeanen ambiëren een baan in het buitenland. Meer dan een kwart zou een internationale carrière nooit overwegen. Franse (46 procent) en Britse (43 procent) werknemers zijn het minst geïnteresseerd in het werken in het buitenland.

In Nederland blijft 22 procent hoe dan ook in Nederland werken. Vooral Nederlandse werknemers in de sectoren zorg en transport hebben geen interesse in een baan in het buitenland. Ook is er een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen, waarbij veel meer vrouwen (31 procent vs. negentien procent) aangeven niet in het buitenland te willen werken. De levensfase lijkt een belangrijke rol te spelen. Jongere werknemers zien meer kans om in het buitenland te werken. Maar liefst 92 procent van de 16-24-jarigen is geïnteresseerd in het nastreven van carrièremogelijkheden in het buitenland, tegenover slechts 53 procent van de 55-plussers.

"Het is duidelijk dat de honger naar werken in het buitenland groot is onder Europese werknemers," zegt Martijn Brand, General Manager bij ADP Nederland. "Bedrijven kunnen in hun zoektocht naar talent daarop inspelen door de werkomgeving internationaler te maken en internationale medewerkers meer tegemoet te komen. Door buitenlands talent en werknemers van verschillende achtergronden aan u te binden vergroot u uw mondiale concurrentievermogen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De favoriete clichés op de internationale werkvloer
 Als uw huwelijk op de buitenlandse klippen loopt…
 Liefde brengt buitenlandse werkzoekenden naar Nederland
 Medisch personeel vertrekt naar het buitenland voor een baan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10