zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips om beter om te gaan met lastige collega's

1 februari 2004 - Iedereen ergert zich wel eens aan een collega, maar kleine irritaties kunnen compleet uit de hand lopen. In Intermediair geven mediator Corine de Jong, auteur Steven Pont en hoogleraar psychopathologie Kees Hoogduin tips om met lastige collega's om te gaan.



1. Kleine jongetje
Zie de angst in je collega. Hij kan niet anders dan zich neurotisch gedragen. Als je het kleine jongetje in hem ziet, raakt hij zijn bedreiging kwijt.

2. Relativeren
De kunst is het moeilijke gedrag van anderen te leren relativeren. Ergernissen worden veroorzaakt door de werkrelatie en door je eigen kijk op de lastige collega.

3. Interesse tonen
Een geïnteresseerde basishouding, vermijden van strijd en meegaan met weerstanden zijn belangrijke beginselen om te voorkomen dat er een gespannen sfeer ontstaat. Dit advies krijgen hulpverleners in de Geestelijke Gezondheidszorg.

4. Niet vermijden
Ga niet het conflict vermijden. Dan gaat de ruzie ondergronds verder smeulen en ontstaat de spreekwoordelijke veenbrand. Het blootleggen van een conflict is nu eenmaal nodig om de relatie te herstellen.

5. Erken emoties
Alleen verstandelijk beredeneren waardoor het conflict is ontstaan is niet genoeg. De botsing is emotioneel. Op het werk wordt altijd gezegd dat we het zakelijk moeten houden, maar in werkelijkheid zindert het er van de emoties.

6. Blijf respectvol
Opmerkingen als 'ik vertrouw je niet', 'je bent een leugenaar' of de nette variant 'mevrouw heeft er altijd blijk van gegeven dat ze niet betrouwbaar is' hakken er enorm in. Mensen zijn tot diep in hun hart gekwetst door dit soort opmerkingen.


Bron: Intermediair.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10