zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Functioneringsgesprekken niet altijd effectief

28 januari 2004 - Functioneringsgesprekken zijn een belangrijk managementinstrument. Dit is omdat een goede communicatie, helderheid over doelen en taken, en een goede feedback naar de werknemer belangrijke aspecten zijn van goed leidinggeven.

Functioneringsgesprekken zijn in de praktijk echter niet altijd effectief. Dit heeft verschillende oorzaken.



Gelijkwaardigheid
Allereerst is de bedoeling van een functioneringsgesprek vaak onvoldoende duidelijk en lijkt het meer op een beoordelingsgesprek. In tegenstelling tot een beoordelingsgesprek kenmerkt een functioneringsgesprek zich door gelijkwaardigheid, een informeel karakter, openheid, wederzijdse afstemming en een gerichtheid op het heden en de toekomst. De rolverdeling van de participanten is ook wezenlijk anders: de leidinggevende treedt op als begeleider en niet als beoordelaar.

Vier factoren
De effectiviteit van het gesprek wordt bepaald door vier zaken:

1. Een goede voorbereiding door de partners;
2. Geconcentreerde aandacht voor het werk en mogelijke verbeteringen daarin;
3. De mogelijkheid om ideeen en wensen te bespreken;
4. Vertrouwelijkheid.

Ten slotte zijn een follow-up en concrete acties naar aanleiding van het gesprek twee essentiele voorwaarden: het resultaat moet zichtbaar zijn.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10