zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Afrekenen met hardnekkige communicatiemythe'

2 juli 2001 - De door veel communicatietrainers en -adviseurs gehanteerde stelling dat het een boodschap voor 93% door non-verbaal gedrag wordt overgebracht, berust op een misverstand. Dat beweert sales- en marketingspecialist Michel Hoetmer.

Hoetmer onderzocht waar deze getallen vandaan komen.



De communicatiewijsheid wordt vaak op presentatietrainingen gebruikt.
Een boodschap zou bij mensen als volgt worden overgebracht:

- 7% door verbaal gedrag (woorden)
- 38% door vocaal gedrag (taalmelodie en ritme)
- 55% door faciaal gedrag (gelaatsuitdrukkingen en gebaren)

De cijfers zijn afkomstig van de Amerikaan Albert Mehrabian. Hij deed onderzoek naar de overtuigingskracht van de verschillende elementen van communicatie. De centrale vraag was: Waarop vertrouwen mensen als ze verschillen onderkennen tussen verbale en non verbale communicatie 'Juist, dan krijg je bovenstaande cijfers. Waarschijnlijk komt dit door het feit dat mensen weten dat iemand kan zeggen wat hij wil, maar dat het veel moeilijker is de eigen lichaamstaal te controleren. Verbaal liegen is veel makkelijker dan non verbaal liegen,' aldus Hoetmer.

Volgens Hoetmer valt de communicatiemythe onder de categorie 'gedachteloos anderen napraten'. In een artikel doet hij uit de doeken hoe hij tegen communicatie aankijkt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10