zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'Afrekenen met hardnekkige communicatiemythe'

2 juli 2001 - De door veel communicatietrainers en -adviseurs gehanteerde stelling dat het een boodschap voor 93% door non-verbaal gedrag wordt overgebracht, berust op een misverstand. Dat beweert sales- en marketingspecialist Michel Hoetmer.

Hoetmer onderzocht waar deze getallen vandaan komen.



De communicatiewijsheid wordt vaak op presentatietrainingen gebruikt.
Een boodschap zou bij mensen als volgt worden overgebracht:

- 7% door verbaal gedrag (woorden)
- 38% door vocaal gedrag (taalmelodie en ritme)
- 55% door faciaal gedrag (gelaatsuitdrukkingen en gebaren)

De cijfers zijn afkomstig van de Amerikaan Albert Mehrabian. Hij deed onderzoek naar de overtuigingskracht van de verschillende elementen van communicatie. De centrale vraag was: Waarop vertrouwen mensen als ze verschillen onderkennen tussen verbale en non verbale communicatie 'Juist, dan krijg je bovenstaande cijfers. Waarschijnlijk komt dit door het feit dat mensen weten dat iemand kan zeggen wat hij wil, maar dat het veel moeilijker is de eigen lichaamstaal te controleren. Verbaal liegen is veel makkelijker dan non verbaal liegen,' aldus Hoetmer.

Volgens Hoetmer valt de communicatiemythe onder de categorie 'gedachteloos anderen napraten'. In een artikel doet hij uit de doeken hoe hij tegen communicatie aankijkt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
 Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
 Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
Bent u zelfstandig, een teamspeler, hands-on en omgevingssensitief?
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Cloud-expert is de nieuwste droombaan
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Cyberveiligheid geen prioriteit bij hoger management
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
meer top 10
vacatures
meer vacatures