zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders steeds meer online via smartphone

21 november 2016 - De tijd die we online doorbrengen verschuift steeds meer naar mobiel internet. Vooral de online tijd op de smartphone is sterk toegenomen ten opzichte van 2014. Twee jaar geleden was dat nog 29 uur per maand.

Inmiddels zijn we gemiddeld 40 uur per maand online via onze smartphone. Voornaamste oorzaak van deze stijging is intensiever gebruik van een kleiner aantal apps bij alle leeftijdsgroepen. Dus zowel jongeren als 65-plussers. Dat blijkt uit het onderzoek Trends in internetgebruik 2016 dat SIDN publiceerde tijdens het Jaarcongres ECP.


Het aantal respondenten van het onderzoek met een smartphone is de laatste twee jaar sterk gegroeid. Had in 2014 68 procent van hen een smartphone met internettoegang, inmiddels is dat 82 procent. Oudere consumenten nemen de grootste groei voor hun rekening. Zo steeg het aantal 65-plussers met een smartphone van 33 procent naar 55 procent. De penetratie van tablets steeg in dezelfde periode nauwelijks.
 
Google en Facebook versterken hun positie

Online brengen internetgebruikers steeds meer tijd door op mobiele devices en dan vooral via apps. Zij bezoeken wel steeds minder verschillende apps. Facebook en Google domineren nog meer dan voorheen de top tien van apps. Met de overname van WhatsApp en de opkomst van Messenger heeft Facebook zijn positie op het scherm van de gebruiker verder verstevigd. Google volgt met Maps, YouTube en Gmail. Pas op plek tien zien we de eerste aanbieder van ‘eigen bodem': Marktplaats (overigens een dochter van het Amerikaanse Ebay).
 
Bedrijven positiever over online activiteiten
Bedrijven zijn positiever over hun online vooruitzichten dan in 2014. Ze hebben meer plannen om nieuwe websites te realiseren en voorzien een groei van hun domeinnamenportfolio. Ook verwachten ze dat het belang van alle online middelen, zoals social media, apps en campagnesites in de komende jaren verder toeneemt.
 
Jongeren willen geen e-mail meer
Onder jongeren stijgt de vraag naar domeinnamen voor zakelijk gebruik (inclusief zzp'ers). 50 procent overweegt om die reden een domeinnaam te registreren. E-mail is bij hen volledig uit de gratie: slechts zes procent van de jongeren ziet dit als een reden om een domeinnaam te registreren. Ouderen (ook 65+) overwegen domeinnaamregistratie juist vaker dan in 2014 voor een eigen e-mailadres.
 
.nl onverminderd populair

Bij zowel jongeren als ouderen gaat de voorkeur daarbij nog steeds uit naar een .nl-domeinnaam. Ook bedrijven kiezen bij voorkeur voor een .nl-domeinnaam. Van alle extensies scoort .nl ook nog steeds het hoogst op het onderdeel betrouwbaarheid: 82 procent, tegenover 76 procent in 2014. De extensie .com is een goede tweede: 74 procent, tegenover 71 procent in 2014.
 
Vierde onderzoek naar trends in internetgebruik
Afgelopen maanden heeft SIDN met onderzoeksbureau GfK voor de vierde keer de trends in internetgebruik onderzocht. Voor dit onderzoek zijn ruim 4.000 consumenten en 800 bedrijven ondervraagd. Ook zijn 68 miljoen gebruiksrecords van internetgebruikers in het GfK Crossmedia Link / DAM panel geanalyseerd. Daarmee is het een van de breedste onderzoeken op dit gebied in Nederland.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kantoorprofessional ervaart werkstress door technologische innovaties
 Driekwart CIO's zegt dat snellere innovatie customer experience in gevaar brengt
 Europees wetsvoorstel verplicht providers tot censureren internet
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht mobiele trends van dit moment
 We kopen steeds meer via mobiel
 Weg met de smartphone: terug naar een offline leven
 Nederlander krijgt 65 berichten per dag via WhatsApp
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Zonder enige moeite meer omzet scoren
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
meer top 10
vacatures
meer vacatures