zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitalisering brengt uitgevers in rustiger vaarwater

14 oktober 2016 - Nadat uitgevers jarenlang in moeilijk vaarwater hebben gezeten, ziet ABN AMRO positieve signalen voor de sector. Voor het eerst sinds 2008 kwam de omzet in het eerste halfjaar van 2016 weer boven de nullijn.  

Hiermee lijkt een einde te komen aan een langdurige malaise. Zo zijn de uitgeverijen in deze periode samen zo'n 30 procent van hun omzet kwijtgeraakt. Het zijn volgens ABN AMRO vooral de professionele en boekenuitgevers die nu goede zaken doen. De omzet op de boekenmarkt (+3,5 procent) steeg in 2015 voor het eerst in zeven jaar. Dagbladen en tijdschriften gaat het nog minder voor de wind, al lijken ook hier de zwaarste jaren de rug.



Digitalisering maakt opmars
De digitalisering van de uitgeverijsector versnelt volgens ABN AMRO. De infrastructuur bij consumenten voor digitaal lezen is vergevorderd: 85 procent beschikt over een smartphone, 70 procent over een tablet en 25 procent over een e-reader. Hierdoor kwam de digitalisering bij dagbladen de laatste jaren in een stroomversnelling. In 2015 steeg het aandeel volledig digitale krantenabonnementen in 2015 naar 13,1 procent. Ook op de boekenmarkt nam de digitalisering toe en is vorig jaar 6,9 procent van de boeken digitaal verkocht.

Prijs doorslaggevend bij digitalisering dagbladen- en boekenmarkt
Volgens ABN AMRO heeft prijs een doorslaggevende rol in de voortgaande digitalisering. "Dagbladuitgevers nemen digitaal uitgeven serieuzer dan in 2008. Bij landelijke dagbladen is het percentage digitale lezers dan ook sterk toegenomen. Uitgevers ontdekken prijs als middel om te groeien in de markt en verdere digitalisering te stimuleren," vertelt Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom van ABN AMRO. "Op de boekenmarkt liggen de prijzen van e-boeken veel lager dan van printboeken en is het verschil alleen maar groter geworden. Terwijl printboeken in prijs stegen, is de prijs van het e-boek juist sterk gedaald. Tussen 2010 en 2015 nam het verschil toe van dertien naar maar liefst 47 procent. Hieruit blijkt dat de e-boekenmarkt zich heeft ontwikkeld tot een meer volwassen markt met papier als premiumproduct."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 In zeven stappen uw contentplan op papier
 Software-uitgever gaat naar cloud voor nieuwe omzet
 Inzet E-learning bij bedrijven blijft sterk groeien
 Adverteerders bezuinigen fors op printreclame
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10