zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Man-vrouw taakverdeling goed geregeld in Nederland

13 oktober 2016 - De Nederlandse man scoort goed als het gaat om schoonmaken en opruimen. Wereldwijd zijn de Nederlandse vrouwen het meest te spreken over de prestaties van de man in het huishouden. Slechts 22 procent zou willen dat haar man wat vaker de handen uit de mouwen steekt.

Hiermee steekt de Nederlandse man met kop en schouders boven die van andere landen uit. India staat op de tweede plaats waar 34 procent van de vrouwen wil dat haar man wat vaker bijspringt. Dit blijkt uit het wereldwijde Hygiene Matters-onderzoek van SCA. In het onderzoek werden 12.000 respondenten uit twaalf landen ondervraagd over onder andere hygiënekwesties in huis. 



Nederlandse man gooit hoge ogen
Naast opruimen en poetsen zijn de Nederlandse vrouwen ook op het gebied van de was doen en het inkopen van hygiëneproducten het meest tevreden over de bijdrage van de man. Als het gaat om de verzorging van de kinderen doet de Zweedse man het echter nog iets beter. Van de Zweedse vrouwen verwacht slechts dertien procent meer medewerking van haar partner op dit gebied, bij Nederlandse vrouwen ligt dit op zeventien procent. De Chinese man scoort gemiddeld het laagst op alle fronten, ruim 40 procent van hun vrouwen verwacht meer support in het huishouden. Samen het huis poetsen en de kinderen verzorgen heeft ook een positieve invloed op de relatie, want stellen in Zweden en Nederland maken het minste ruzie met hun man over het huishouden.
 
Man koopt luiers
In de meeste werelddelen is de vrouw verantwoordelijk voor het inslaan van hygiëneproducten, zoals tissues, toiletpapier en luiers. Nederland is hier echter een uitzondering op. Namelijk, 82 procent van de vrouwen geeft aan dat hun man dit in huis haalt tegenover een wereldwijd gemiddelde van 54 procent. Negen op de tien Nederlandse vrouwen zijn dan ook zeer tevreden over de taakverdeling in huis op dit gebied.
 
Over het onderzoek
Het SCA-onderzoek ‘Hygiene Matters’, dat voor het eerst is uitgevoerd in 2007, heeft als doel het bewustzijn te vergroten van het verband tussen hygiëne, gezondheid en welzijn over de hele wereld. Dit wereldwijde onderzoek combineert het inzicht van SCA over klanten en consumenten met extern onderzoek, casestudies en deskundig commentaar. Het rapport bespreekt hygiënekwesties vanuit verschillende hoeken: economisch, cultureel en sociaal. In combinatie met de product- en marktkennis van SCA draagt het rapport bij aan een beter onderbouwde discussie over het belang van betere hygiënenormen voor iedereen. In 2016 werd het onderzoek uitgevoerd onder 12.000 respondenten uit twaalf verschillende landen over de hele wereld.
 
Lees hier meer over het Hygiene Matters-onderzoek en bekijk hier de video.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meer vrouwen in IT verhoogt kwaliteit
 Goede man-vrouw verhouding essentieel
 Bijna een op de vijf Nederlanders doet online boodschappen
 Werkende moeders waardevolle werknemers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10