zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Autoverkoop in Nederland ver onder Europees gemiddelde

4 oktober 2016 - Nederland zat vorig jaar nog in de top tien van EU-landen waar de meeste auto's werden verkocht (+ negentien procent). Dit jaar verwachten brancheorganisaties als RAI en BOVAG een verkoopdaling richting tien procent.

Daarmee duikelt Nederland naar de onderkant van de ranglijst, want in Europa stijgt de autoverkoop in 2016 naar schatting gemiddeld met 5,5 procent. Euler Hermes onderzocht de wereldwijde autoverkopen. Die laten een extreem wisselend beeld zien.


 
Wisselvallig beeld
Johan Geeroms, senior riskmanager bij Euler Hermes: "De wereldwijde autoverkoop voor 2016 ziet er uiterst wisselvalig uit. Europa, China en de VS laten nog een mooie stijging zien, India hapert, Japan glijdt weg, Rusland en Brazilië blijven in een duikvlucht. Het lijkt alsof de automotive-industrie gevangen zit in een dubbele houdgreep. Aan de ene kant zijn er de invloeden vanuit de overheid. Denk aan fiscaal en monetair stimuleringsbeleid en ook politieke risico's (zoals de Amerikaanse verkiezingen en politieke onzekerheid in de opkomende landen). Aan de andere kant staat de auto-industrie voor enorme investeringen voor een koolstofvrije toekomst met zelfsturende (autonome) voertuigen."
 
Wereldwijde ontwikkelingen
Euler Hermes schetst in het onderzoeksrapport 'Public bumpers for the automotive market' de volgende ontwikkelingen:
 
- Europa
De groei van de autoverkopen komt dit jaar uit op 5,5 procent. Bijna alle landen dragen hieraan bij, maar dat geldt dus niet voor Nederland. Ons land blijft achter omdat er eind vorig jaar een enorme run ontstond op fiscaal vriendelijke modellen. Per 1 januari van dit jaar wijzigde de regels voor zakelijke bijtelling. Hoogvliegers in Europa zijn dit jaar Italië en Spanje met groeicijfers tot +tien procent. Ook Frankrijk en Duitsland noteren mooie scores met respectievelijk +zes procent en +vijf procent. Voor het Verenigd Koninkrijk verwacht Euler Hermes voor dit jaar een bescheiden groei van een procent en een scherpe terugval van -negen procent voor volgend jaar.
 
- China
De Chinese automarkt koelt af na jaren van spectaculaire groei. In 2013 was de groei nog zestien procent en in 2014 tien procent. Vorig jaar was er een forse terugval naar vijf procent. Dankzij belastingvoordelen zoals BTW-verlaging voor zuinige en compacte auto's veert de verkoopgroei dit jaar op tot acht procent. Overigens is de groei van elektrische auto's opvallend. Waarschijnlijk rijdt volgend jaar ongeveer de helft van alle elektrische auto's in de wereld in China rond. Het land stelde een grote subsidiepot beschikbaar voor producenten, waardoor China nu zo'n 190 kleine elektrische autoproducenten telt.
Voor 2017 voorspellen de onderzoekers van Euler Hermes voor China een groei van de autoverkopen van vijf procent.
 
- Opkomende landen
De politieke en economische onzekerheid in opkomende landen hebben grote gevolgen voor de auto-industrie. Brazilië en Rusland kampen dit jaar met een verdere terugval van de autoverkopen van respectievelijk -negentien procent en -elf procent. Dat betekent een halvering van de autoverkopen in minder dan vier jaar. Na een paar mooie jaren is in India de vaart eruit. Voor dit jaar resteert een minimale groei van een procent. Turkije valt nog verder terug en komt uit op een daling van de groei met -een procent.
 
- Verenigde Staten
Gedreven door de lage rente en de lage brandstofprijzen, bereikt de VS een recordverkoop van achttien miljoen voertuigen. Dat betekent voor 2016 een groei van een procent. Mocht de FED de rente verhogen en zou de olieprijs verder normaliseren dan voorziet Euler Hermes voor 2017 (in vergelijking met 2016) een terugval van de autoverkopen van twee procent in de VS.
 
- Japan
De Japanse automarkt zigzagde de afgelopen jaren door de sterke yen en de stimuleringsmaatregelen van de overheid. De BTW-verhoging in 2015 veroorzaakte een terugval van veertien procent. Mocht de aangekondigde btw-verhoging voor volgend jaar worden uitgesteld -daar ziet het naar uit- dan zouden de autoverkopen in 2017 kunnen aantrekken.
 
Opnieuw uitvinden
De groei van de wereldwijde autoproductie vertraagt volgens de onderzoekers van Euler Hermes van twee procent in 2015 en 2016 tot een procent in 2017. Riskmanager Geeroms: "Na een jaar dat gekenmerkt werd door de sjoemelsoftware van VW lijkt de keuze voor echte schone auto's doorgebroken. Er is veel aandacht voor het voertuig van de toekomst: schoon en intelligent. Het heeft de automotive sector net dat zetje in de rug gegeven om zichzelf opnieuw uit te vinden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders benoemen bovengemiddeld veel talen op cv
 Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
 Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen slimmer dan mannen… in het besparen van autokosten
 Nederland opnieuw Europees koploper zuinige auto’s
 Leaserijders wisselen minder vaak van auto
 Tweedehands auto populair
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
top10
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Vijf zegeningen van een burn-out
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
Drie plus- en minpunten van een zakelijke prepaid creditcard
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
meer top 10