zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes makkelijke manieren om veel productiever te zijn

22 maart 2016 - Wat productiviteit betreft, hebben we allemaal hetzelfde probleem: een dag heeft maar 24 uur. Het is dus van belang die tijd zo effectief mogelijk te gebruiken. En dat doet u niet door harder te werken, maar door slimmer te werken. Forbes geeft zes tips om dat te doen.

1. Behandel alles maar één keer


Leg niets weg in een ‘to do’ bak, stel het sturen van e-mails en het terugbellen van relaties niet uit. Dit alles vreet tijd. Zodra u iets onder ogen krijgt, doe er dan meteen iets mee. Reageer, delegeer of gooi weg.

2. Handel de vervelendste taak het eerst af
Stel niet uit waar u het meest tegenop kijkt. Die vervelende taken hebben de neiging in uw hoofd te blijven zitten - waardoor u er tegen aan blijft hikken en geen energie overhoudt voor andere taken. Ruim die vervelende klusjes zo snel mogelijk uit de weg en ga met frisse energie aan de slag met de leukere dingen.

3. Geef onbelangrijke zaken geen prioriteit
U kent het wel: u moet allerlei kleine maar oh zo dringende klusjes doen voor u voor uw gevoel toe kunt komen aan de zaken die er echt toe doen. Dit kan zelfs zo erg worden dat u dagen of weken bezig bent met van alles en nog wat zonder een stap verder te komen. De oplossing: delegeer of negeer.

4. Zeg nee
Zeg nee en doe dit zonder enig voorbehoud of excuus. Verpak de nee dus niet in zinnen als ‘ik denk niet…’ of ‘ik weet niet zeker…’ Als u nee zegt tegen nieuwe verplichtingen, houdt u tijd vrij voor bestaande verplichtingen en dat geeft u de kans deze succesvol af te ronden.

5. Check uw e-mail op vaststaande tijden
Om productief te zijn, kunt u het zich niet veroorloven om continu afgeleid te worden door e-mail. Bovendien geeft het checken van uw e-mail op vaststaande tijden u de kans om punt 1 in de praktijk te brengen. Ga op de vooraf bepaalde tijden écht zitten voor uw mail en handel alle berichten af. Vindt u dit toch een beetje eng, stuur dan een autoreply om afzenders te laten weten wanneer u uw e-mail checkt. Dit geeft rust.

6. Vermijd multitasking
Multitasking is funest voor uw productiviteit. Als u met veel dingen tegelijk bezig bent, doet u alles maar half en kost het u bovendien veel meer tijd dan wanneer u al uw taken één voor één en met al uw aandacht afhandelt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Hoe positioneer ik mijn organisatie in het huidige contentgeweld?
 Vraag naar e-health experts stijgt explosief
 De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier tips om 2016 met een lege e-mailbox te beginnen
 Werknemers productiever bij betere facilitaire dienstverlening
 Hogere productiviteit dankzij tabletgebruik op de werkvloer
 Waarom ‘klaar’ beter is dan perfect
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
De fabel van transformationeel leiderschap ontkracht (1) 
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken (1) 
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling (1) 
Vertrouwen onder koppels groot op financieel vlak (1) 
E-mail marketing in tien stappen (1) 
Leaserijders worden gediscrimineerd op leeftijd en prijs (1) 
Werknemers opener dan wettelijk verplicht over medische gegevens (1) 
top10
Hoe moet ik omgaan met manipulerende mensen?
Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten
Salaris bij nieuwe baan voor vrouw belangrijker dan voor man
Nederlander heeft liever geen expat als collega
Vrouwen fors minder benaderd door recruiters dan mannen
Steeds meer lawaai op de werkvloer
IT'er merkt krappe arbeidsmarkt niet in portemonnee
IT-professional staat open voor een nieuwe baan, maar wordt niet benaderd
Overheid loopt voorop in persoonlijke ontwikkeling
Een smart kantoor laat iedereen fijner, beter en veiliger werken
meer top 10
vacatures
meer vacatures