26 juni 2001 -
Ondernemen is innoveren, aldus een bespreking van G. Hamels 'Leading the revolution' in Management Team. Hamel is de bedenker van het concept 'kerncompetenties' en beschrijft in zijn boek de spelregels van de 'nieuwe economie' om ze vervolgens toe te passen op de rest van het bedrijfsleven.
Er bestaan volgens Hamel een drietal manieren om te innoveren:
1. Geef medewerkers de ruimte om initiatieven te ontplooien. Een voorbeeld hierbij is Ken Kutaragi, die in 1994 zijn werkgever Sony ertoe wist te brengen om een spelcomputer op de markt te brengen. In minder dan vijf jaar tijd bedroeg de omzet van de PlayStation al 12% van de totale omzet van 57 mrd dollar en droeg het voor 40% bij aan Sony's operationele winst.
2. Verander compleet van dienst of product. Nokia bijvoorbeeld ontwikkelde zich van hout- en papierhandel naar een telecomonderneming.
3. Neem een innovatief bedrijf over. Vooral in Nederland is deze relatief veilige, maar wel dure methode populair. Unilever bijvoorbeeld nam de alternatieve ijsmakers Ben & Jerry's over.