zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie manieren om succesvol te innoveren

26 juni 2001 - Ondernemen is innoveren, aldus een bespreking van G. Hamels 'Leading the revolution' in Management Team. Hamel is de bedenker van het concept 'kerncompetenties' en beschrijft in zijn boek de spelregels van de 'nieuwe economie' om ze vervolgens toe te passen op de rest van het bedrijfsleven.

Er bestaan volgens Hamel een drietal manieren om te innoveren:



1. Geef medewerkers de ruimte om initiatieven te ontplooien.
Een voorbeeld hierbij is Ken Kutaragi, die in 1994 zijn werkgever Sony ertoe wist te brengen om een spelcomputer op de markt te brengen. In minder dan vijf jaar tijd bedroeg de omzet van de PlayStation al 12% van de totale omzet van 57 mrd dollar en droeg het voor 40% bij aan Sony's operationele winst.

2. Verander compleet van dienst of product.
Nokia bijvoorbeeld ontwikkelde zich van hout- en papierhandel naar een telecomonderneming.

3. Neem een innovatief bedrijf over.
Vooral in Nederland is deze relatief veilige, maar wel dure methode populair. Unilever bijvoorbeeld nam de alternatieve ijsmakers Ben & Jerry's over.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10