Warmetruiendag heeft structureel effect op energiebewustzijn
5 februari 2016 -
Nederlanders vinden de Greenchoice Warmetruiendag een simpele, vrolijke en effectieve actie om energie en het klimaat te sparen. En dat werkt! Dat is één van de conclusies van I&O Research na onderzoek onder 2.550 Nederlanders.
Eén op de vijf deelnemers, 250.000 tot 300.000 Nederlanders, gaat na de actie bewuster om met energie. Klimaatverbond Nederland en Greenchoice vieren vandaag de tiende verjaardag van de Warmetruiendag met een recordaantal aanmeldingen en meer dan 199.000 warme truien en initiatieven door heel Nederland. In tien jaar tijd hebben meer dan 1,5 miljoen Nederlanders hun warme trui aangetrokken en hun verwarming lager gedraaid om energie te besparen.
Onderzoek: we kunnen zelf meer doen
Nederlanders zien een belangrijke rol voor zichzelf weggelegd als het gaat om het klimaatprobleem; zeven op de tien Nederlanders vinden dat burgers zelf meer kunnen doen om het klimaat te sparen, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research. Hierbij zien zij veel potentie in het enthousiasmeren van anderen (thuis, op het werk, in de winkel) om de verwarming een standje lager te zetten.
Nog een paar resultaten:
75 procent staat positief tegenover de Warmetruiendag; ‘elk beetje helpt en dat je met zo’n kleine moeite kan helpen besparen is mooi’, aldus een respondent;
Van de 40 procent die weten wat Warmetruiendag is, heeft een derde meegedaan aan deze dag. Dat is twaalf procent van de Nederlandse bevolking; ongeveer 1,5 miljoen mensen: dit is vergelijkbaar met het aantal dat de initiatiefnemers zelf hebben genoteerd;
Driekwart van de deelnemers trekt op deze dag een warme trui aan, zeven van elke tien deelnemers zetten de verwarming thuis lager en de andere drie doen dat (ook) op het werk of op school;
Een op elke vijf deelnemers aan Warmetruiendag ging na deelname bewuster om met energie. Dit zijn zo’n 250.000-300.000 mensen;
21 procent van de respondenten wil dit jaar zeker meedoen aan Warmetruiendag.
(I&O Research voerde het onderzoek uit tussen 12 en 21 januari jl)
Elke trui helpt
Evert den Boer, CEO Greenchoice: "Dit is dé dag van Nederland waarop het besparen van energie en klimaatbescherming superleuk en heel makkelijk zijn. Iedereen kan meedoen; en samen maken we het tot een succes. Daarom is Greenchoice met liefde en plezier partner in de Warmetruiendag. Al tien jaar bewijst Warmetruiendag dat elke trui helpt."
De warme trui staat symbool voor wat mensen zelf – en samen- kunnen doen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Per graad dat de verwarming lager staat bespaart u zes procent energie en ook zes procent CO2. De Warmetruiendag werd tien jaar geleden bedacht door Klimaatverbond Nederland. Het initiatief wordt sinds 2013 gesteund door groene energieleverancier Greenchoice met als motto: de groenste energie is de energie die je niet gebruikt.. Als Nederlandse huishoudens het hele jaar een graad minder zouden stoken, zou dat volgens Milieu Centraal jaarlijks 560 miljoen m3 gas en een megaton CO2 besparen: 350 miljoen euro.
Acties door het hele land
De Greenchoice Warmetruiendag trekt bijna twee keer zoveel acties als vorige edities, waaronder een sjaal breien voor het enorme aardvarken in Arnhem, truienruilacties in Maastricht en energiebesparingscursussen in Purmerend. Ook grote organisaties zoals Tilburg University, de Vrije Universiteit, kleine en grote gemeentes zoals Arnhem, Den Haag en Wommels, Provincies Noord-Holland, Groningen, bedrijven en organisaties als Pricewise, Natuur en Milieu, diverse woningcorporaties, sportscholen, tientallen (basis)scholen en bibliotheken door het hele land doen mee. Ook wordt de winnaar van de Energy Battle op deze dag bekend gemaakt. En voor het eerst zijn er internationale deelnemers: zo doet Hostelling International met al haar locaties mee.