zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Financiële risico’s van softwarelicenties grootste blinde vlek voor CFO

22 januari 2016 - Niet kloppende softwarelicenties kunnen leiden tot miljoenenclaims, maar Nederlandse multinationals hebben geen idee van het financiële risico dat ze lopen.

"Softwarelicenties zijn de grootste blind spot voor CFO’s’ "stelt Mark van Wolferen, directeur van B.lay. 85 procent van de organisaties gebruikt meer software dan waar ze voor betalen, blijkt uit onderzoek van IDC. Daar zijn verschillende oorzaken voor, zoals een bedrijfsovername of een snelle groei in personeel, zonder dat de licenties worden aangepast. Maar ook te weinig benodigde kennis over softwarerechten kan eraan ten grondslag liggen. Het gevolg is dat de softwarelicenties niet up-to-date zijn, waardoor er niet meer wordt voldaan aan de juridische overeenkomst met de softwareleverancier. Dit kan leiden tot claims die op kunnen lopen tot honderden miljoenen.



Contractuele details
Van Wolferen: "Het is niet zo dat bedrijven bewust massaal illegaal software gebruiken, maar ze zijn niet op de hoogte van contractuele details van de bijbehorende licenties. Door allerlei veranderingen is op een gegeven moment het overzicht verdwenen en weet eigenlijk niemand binnen een organisatie nog of er betaald is voor het huidige softwaregebruik. De financiële gevolgen van deze onwetendheid kunnen enorm zijn, want als tijdens een audit blijkt dat je onvoldoende gelicenseerd bent, moet je betalen. Vaak ook over de voorgaande jaren."

Pakkans veel hoger
Het risico op een claim is de laatste jaren steeds groter geworden. Voorheen controleerden vooral de BSA (Business Software Alliance) en een paar grote softwarepartijen als Microsoft, Oracle en IBM bedrijven op het juiste gebruik van software. Nu voeren ook andere softwareleveranciers steeds vaker audits uit, meestal in samenwerking met de vier grote accountancykantoren. De grootste bedrijven worden daarbij het vaakst aan een controle onderworpen. Onderzoek van 1E laat zien dat Amerikaanse bedrijven met meer dan 500 medewerkers tegenwoordig gemiddeld vier keer per jaar gecontroleerd worden op softwarelicenties. Voor Nederlandse organisaties ligt dit aantal naar schatting op gemiddeld één keer per jaar. Bedrijven met een omzet van boven de vier miljard dollar krijgen daarbij gemiddeld een claim van 1,6 miljoen dollar, laat het eerdergenoemde onderzoek van IDC zien.
Mark van Wolferen: "In Nederland moet je denken aan dezelfde bedragen. Bij omvangrijke zaken kan het zelfs oplopen van tien tot honderden miljoenen. Dit miljoenenrisico zou de licentieproblematiek direct op de kaart moeten zetten van CFO's van grote corporaties, maar die hebben er vaak geen zicht op of vertrouwen dat de IT-afdeling het wel geregeld heeft. Pas bij een externe audit worden ze wakker, maar dan is het eigenlijk al te laat. Daarna denkt men vaak dat het probleem eenmalig was en na een audit is verdwenen, terwijl de ontwikkelingen natuurlijk door blijven gaan. Met proactief risicomanagement en het op regelmatige basis in kaart brengen van de licenties kan dit voorkomen worden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Meer technologie leidt in 2016 tot simplificering dankzij de cloud'
 Nieuwe software voor emotieherkenning helpt bij online training
 Starre softwarelicenties wekken frustratie bij zakelijke gebruikers
 Ex-werknemers grootste melders illegaal softwaregebruik voormalig werkgever
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10