zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Niet prestaties belonen, maar competenties, ervaring, inzet en IQ

26 november 2003 - Een rapport van KPMG maakte onlangs duidelijk dat systemen van variabele beloning vaak niet goed werkt. Volgens organisatie-adviseur Eelke Pol komt dat omdat gepoogd wordt om prestaties te belonen, terwijl dat helemaal niet kan.

Hij presenteert op M@n@gement een alternatieve aanpak.



Geen logica
Prestaties belonen lukt vaak niet op een goede manier. Dat komt vooral omdat de logica tussen inzet, prestatie en beloning vaak ver te zoeken is. Pol stelt een systeem voor waarbij beloond wordt op basis van de bronnen van succes, te weten de individuele medewerker, de samenwerking binnen de organisatie en de mogelijkheden die de externe omgeving biedt.

Competenties, intelligentie, inzet en ervaring
Individueel kunnen competenties, intelligentie, inzet en ervaring worden beloond. De mate van samenwerking kan collectief worden beloond. Daarbij rekening houdend met externe kansen en beperkingen. De omzetdoelstelling van 2002 kan niet zonder meer voor 2003 gelden.

Artikel
Pol legt het model in een helder artikel uit op M@n@gement. Klik hier om het hele artikel te lezen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10