zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verandering slecht voor medewerker

23 november 2003 - Veranderingen in organisaties zijn goed voor de financiële situatie, de kwaliteit van de interne processen en de tevredenheid van klanten. Maar de eigen medewerkers zijn meestal het kind van de rekening.

Dat blijkt uit onderzoeksgegvens die zijn gepresenteerd op het jaarlijkse Kwaliteitscongres van INK.



Veranderingen op het werk
Iets minder dan een kwart (23 procent) van de 1345 ondervraagde huishoudens, hadden dit jaar te maken met veranderingen op het werk. Van hen werden ruim 150 personen gevraagd naar hun betrokkenheid bij het veranderingsproces en hun gevoelens daarover. Maar liefst 47 procent van deze mensen vond dat bij het veranderproces de mens niet centraal had gestaan.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
N.Zoutewelle  |   | 
25-01-2008
 | 
14:44 uur
Deze onderzoeksresultaten zijn al een paar jaar oud. Toch wil ik er even op regeren. Zeggen deze veranderingen iets over de veranderingsprocessen zelf of vertellen ze ons meer over de manier waarop veranderingen vaak worden doorgevoerd in organisaties? Ik denk beide.

Weerstand
Mensen hebben van nature weerstand tegen verandering. Pas als het water zo hoog staat dat we dreigen te verdrinken, willen we het roer pas omgooien. Ik denk dat medewerkers gemakkelijker meegaan in veranderingsprocessen als zij:
a. ervan overtuigd raken dat verandering nodig is en
b. als zij leren om het perspectief te veranderen van waaruit zij naar hun eigen werk kijken.

In mogelijkheden denken door creativiteit te stimuleren
Mijn ervaring als trainer bij bedrijven die in verandering-zitten is dat medewerkers baat hebben bij ' het leren in mogelijkheden te denken'. Managers van organisaties beseffen dit te weinig. Zij kunnen investeren in medewerkers door creativiteit van medewerkers te stimuleren en hen te leren in mogelijkheden te denken. Dit is een vaardigheid die je echt moet oefenen. Het heeft immers met je persoonlijke overtuiging te maken en die zitten diep!
Kun je in mogelijkheden denken dan worden veranderingen veel minder bedreigend. Ben je er zelfs goed in om in mogelijkheden te denken, dan worden veranderingen een uitdaging!

TIP voor managers: Maak je medewerkers creatief, leer hen 'out of the box' te denken! Resultaat: medewerkers die meewillen met de veranderingen!

Kun je dit niet zelf, laat je assisteren en inspirenen door specialisten met ervaring op dit specifieke gebied!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10