23 november 2003 -
Veranderingen in organisaties zijn goed voor de financiële situatie, de kwaliteit van de interne processen en de tevredenheid van klanten. Maar de eigen medewerkers zijn meestal het kind van de rekening.
Dat blijkt uit onderzoeksgegvens die zijn gepresenteerd op het jaarlijkse Kwaliteitscongres van INK.
Veranderingen op het werk Iets minder dan een kwart (23 procent) van de 1345 ondervraagde huishoudens, hadden dit jaar te maken met veranderingen op het werk. Van hen werden ruim 150 personen gevraagd naar hun betrokkenheid bij het veranderingsproces en hun gevoelens daarover. Maar liefst 47 procent van deze mensen vond dat bij het veranderproces de mens niet centraal had gestaan.
Deze onderzoeksresultaten zijn al een paar jaar oud. Toch wil ik er even op regeren. Zeggen deze veranderingen iets over de veranderingsprocessen zelf of vertellen ze ons meer over de manier waarop veranderingen vaak worden doorgevoerd in organisaties? Ik denk beide.
Weerstand
Mensen hebben van nature weerstand tegen verandering. Pas als het water zo hoog staat dat we dreigen te verdrinken, willen we het roer pas omgooien. Ik denk dat medewerkers gemakkelijker meegaan in veranderingsprocessen als zij:
a. ervan overtuigd raken dat verandering nodig is en
b. als zij leren om het perspectief te veranderen van waaruit zij naar hun eigen werk kijken.
In mogelijkheden denken door creativiteit te stimuleren
Mijn ervaring als trainer bij bedrijven die in verandering-zitten is dat medewerkers baat hebben bij ' het leren in mogelijkheden te denken'. Managers van organisaties beseffen dit te weinig. Zij kunnen investeren in medewerkers door creativiteit van medewerkers te stimuleren en hen te leren in mogelijkheden te denken. Dit is een vaardigheid die je echt moet oefenen. Het heeft immers met je persoonlijke overtuiging te maken en die zitten diep!
Kun je in mogelijkheden denken dan worden veranderingen veel minder bedreigend. Ben je er zelfs goed in om in mogelijkheden te denken, dan worden veranderingen een uitdaging!
TIP voor managers: Maak je medewerkers creatief, leer hen 'out of the box' te denken! Resultaat: medewerkers die meewillen met de veranderingen!
Kun je dit niet zelf, laat je assisteren en inspirenen door specialisten met ervaring op dit specifieke gebied!