zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veel ethische misstanden in organisaties

20 november 2003 - In een meerderheid van de organisaties komen incidenten voor, die het daglicht niet kunnen verdragen. 60 procent van de werknemers heeft de afgelopen twaalf maanden wel een incident meegemaakt dat niet door de beugel kon.

Dat blijkt uit het onderzoek De Duurzaamheidbarometer onder 500 werknemers, uitgevoerd door Ethicon, dat verbonden is aan de Rotterdam School of Management.



Incdidenten
Voorbeelden zijn onveilige/ongezonde werkomstandigheden (43 procent), onzorgvuldige omgang met de informatie van derden (41 procent), creëren van een vijandige werkomgeving (29 procent), het geven van verkeerde of misleidende informatie aan consumenten (22 procent), oneerlijke concurrentie (14 procent), aannemen van ontoelaatbare geschenken (10 procent) en vervalsing of manipulatie van de boekhouding (6 procent).

Beschadiging van vertrouwen
De gevolgen liegen er niet om. 68 procent van de medewerkers geeft aan dat als gevolg van de incidenten op de werkvloer de organisatie een minder aantrekkelijke werkgever wordt. Rondom de 60 procent zegt ook dat indien de incidenten bekend zouden worden dit leidt tot beschadiging van het vertrouwen in de organisatie en verlies van bestaande klanten. De helft geeft zelfs aan dat de huidige incidenten kunnen leiden tot wettelijke boetes en sancties.

Onduidelijkheid
Dat er onder werknemers toch veel misstanden voorkomen is volgens de onderzoekers vooral te wijten aan de onduidelijkheid over welke normen en waarden er gelden. Slechts bij 55 procent van de organisaties wordt het aan de orde stellen van ethische dilemma's en kritiek bevorderd.

Respectvolle organisaties
Ondanks de vele incidenten beoordelen de meeste werknemers hun eigen organisatie niet als onethisch. De ondervraagden vinden dat hun organisaties respectvol omgaan met klanten, investeerders en de eigen werknemers. Alleen actiegroepen kunnen op wat minder respect rekenen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 De opmars van de strategische HR business partner
 Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP
 Bijna helft logistieke medewerkers niet klaar voor toekomst
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10