zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talent is de motor voor ‘BV Nederland’

15 december 2015 - In Nederland moet talent optimaler benut worden. Dat zeggen drie opinieleiders in de aanloop naar de Big Improvement Day 2016. Onbenut talent legt namelijk een rem op de economische groei.

Het is de hoogste tijd dat dit naar boven wordt gehaald: met betrokken medewerkers, vaardigheden van vluchtelingen en een duurzame arbeidsmarkt. Tv persoonlijkheid Charles Groenhuijsen, Caesar Groep topman Hans van der Kooij en Ricoh directeur Rached Dekker, allen verbonden aan de Big Improvement Day, spreken zich uit over talentverspilling.


 
Van onbetrokken naar betrokken
De eerste vraag is hoe we disengaged werknemers engaged kunnen maken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een veel groter deel van de werknemers dan gedacht niet betrokken is bij zijn of haar werk. Een deel hiervan is zelfs 'actively disengaged’, hetgeen grote gevolgen heeft voor zowel de organisatie als de persoon zelf. De groep weinig betrokken werknemers wordt ook wel floaters genoemd. Zo’n hoog aantal floaters is volgens Charles Groenhuijsen pure talent verspilling. "Innovatie ontploft als we deze groep al met tien procent naar beneden zouden kunnen brengen." Door te kijken naar hoe het talent van floaters benut kan worden, kan innovatie in Nederland gestimuleerd worden.
 
Talent onder vluchtelingen
Daarnaast schuilt er veel talent in de vluchtelingenstroom die ons land binnenkomt. Vluchtelingen tonen bij uitstek doorzettingsvermogen, wilskracht, ambitie. "Als je 15.000km af kan leggen te voet, ter zee en in de lucht, dan ben je in ieder geval gemotiveerd," aldus Rached Dekker van Ricoh Nederland. Zij durven te dromen en dit samen zijn vier belangrijke drivers van écht talent. Hoe kunnen we dit talent onder een vergrootglas leggen en hoe kunnen de juiste mensen op de juiste plek worden gebracht? Ook kan dit voorbeeld van talent wordt gebruikt als experiment. Hoe kan het zijn dat iemand uit nood gevlucht, familie verlatend en bedreigd door eigen volk, in een land -waar ze de taal niet spreken, de cultuur niet kennen, en verder geen netwerk hebben- het toch lukt om hun talent te benutten? Ligt dat aan de persoon zelf? Of ligt dit aan bepaalde Nederlanders die met ‘Jan modaal’ genoegen nemen?
 
Duurzame inzetbaarheid
Een andere vraag is gericht op de duurzame inzetbaarheid van de arbeidsmarkt. Mensen switchen tegenwoordig veel meer van baan. Dit komt door de ambitie van de mensen, maar ook deels omdat mensen niet bij de juiste bedrijfscultuur zitten en het onevenwichtige verwachtingspatroon van werkgever en -nemer. Dit moet optimaal zijn voor talentbenutting volgens Hans van der Kooij van Caesar Groep. Hoe kunnen werknemers gestimuleerd worden om uit hun comfortzone te komen én hoe kunnen werkgever zich laten inspireren door zijn of haar werknemers?
 
Drie vragen
Deze drie vragen op het gebied van talent worden beantwoord met behulp van Intelligence Lab, een initiatief van Caesar Groep en Permanent Beta, op Big Improvement Day 2016. Op 19 januari komen de beslissers van de overheid en het bedrijfsleven bij elkaar om samen een positief geluid te laten horen. Initiatiefnemer Ralph van Hessen benadrukt voor deze editie het belang van talentontwikkeling voor de Nederlandse groei. "Talentontwikkeling kan zorgen voor een stijging van productiviteit van wel vijftien procent, waardoor de economische groei toeneemt," aldus Van Hessen. Talentontwikkeling helpt ‘BV Nederland’ op de kaart te zetten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie tips om (digitaal) toptalent te behouden
 Vijf tips om geen toptalent mis te lopen
 Vier tips om waardevolle werknemers te binden en behouden
 Bedrijven, investeer meer in medewerkers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
meer top 10