zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Doorbraak autodelen pas mogelijk bij schaalvergroting

10 december 2015 - Autodelen zit duidelijk in de lift, maar voor een doorbraak is meer kritische massa nodig. Deelauto’s worden vooral gebruikt door jonge mensen in steden.

Een grotere groep is bereid een deelauto te gebruiken als men weet hoe dit precies werkt en er voldoende auto’s beschikbaar zijn. Dat concludeert LeasePlan Nederland in het eerste deel van het Trendreport Autodelen dat vandaag officieel is gepresenteerd. Het Trendreport is gebaseerd op een uitgebreid groot onderzoek dat LeasePlan heeft uitgevoerd naar de feiten en fabels over autodelen. Daarvoor sprak de leasemaatschappij onder meer met een aantal trendwatchers in de automotivesector.


 
Populariteit autodelen
LeasePlan heeft onderzocht hoe groot autodelen nu echt is, welke varianten het meeste potentieel hebben en wat ervoor nodig is om autodelen op te schalen van nichemarkt naar mainstream. Autodelen is met name populair in stedelijke gebieden en dan vooral bij jongere generaties chauffeurs. Onbekend maakt onbemind. Autodelen wordt aantrekkelijker als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Om nieuwe doelgroepen aan te spreken zullen autodeelaanbieders allereerst betere voorlichting moeten geven over de mogelijkheden die het biedt. Daarnaast is het  belangrijk dat reserveren en gebruiken van deelauto’s zo gemakkelijk en laagdrempelig mogelijk is. Realtime en 24/7 inzicht in beschikbaarheid, keuzemogelijkheid en langere looptijden, kunnen bijdragen aan het succes.

Meer deelauto's nodig 
Daarnaast moeten er simpelweg méér deelauto’s komen, zegt Martijn Versteegen, Marketing Director bij LeasePlan Nederland. "Hoe meer deelauto’s beschikbaar zijn, hoe gemakkelijker het wordt om er eentje om de hoek te pakken. Bij voorkeur hoef je de deelauto niet altijd terug te brengen naar de plek waar je ‘m ophaalde. Het is een beetje een kip-ei-verhaal dat alleen kan worden doorbroken door up front te investeren in deelauto’s. De kosten gaan hier voor de baten uit."

Round-trip-model meest kansrijk
In het Trendreport is tevens in kaart gebracht welke vormen van autodelen de meeste potentie hebben. Volgens de ondervraagde trendwatchers uit de automotive en smart cities sector blijft het Peer2Peer-model vooralsnog het meest kwetsbaar. Dit komt omdat er altijd relatief veel onzekerheden zullen blijven over de kwaliteit van het voertuig, het overdrachtsmoment en de beschikbaarheid. Het round-trip-model heeft volgens de experts het meeste potentieel, omdat dit het best aansluit bij wat mensen al kennen. Een nieuwe kansrijke optie die de experts noemen is de buurtpoolauto.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Gebrek aan kennis staat doorbraak zakelijk autodelen in de weg
 Consument maakt nauwelijks gebruik van nieuwe automobiliteitsconcepten
  Markt voor autodelen groeit tot 2020 met 30 procent per jaar
 Deelauto in 2015 gemeengoed in Nederlands bedrijfsleven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10