zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketingbudget nog steeds vaak een kwestie van onderhandelen

18 november 2003 - Bij veel organisaties is het marketingbudget elk jaar opnieuw inzet van strijd. De marketingafdeling wil graag zoveel mogelijk binnenhalen en zet dus hoog in, en het topmanagement ziet het als zijn taak daar flink in te snoeien.

De uitkomst is veelal gerelateerd aan de financiële situatie van het bedrijf, en niet aan de ontwikkeling die de markt en het merk doormaken. Een begrijpelijke gang van zaken, die veel voorkomt. Echt goede alternatieven zijn er nog altijd niet, hoewel heldere criteria vooraf kunnen helpen.



Duidelijke criteria
Ideaal zou zijn als het marketingbudget logisch voortvloeit uit duidelijke, vooraf bepaalde criteria. Wat zijn de doelstellingen van het marketingbeleid, wat zijn de meest aantrekkelijke middelen om de positie van die merken te versterken, en hoe ontwikkelt de markt zich? Maar dan nog blijft het koffiedik kijken, maar het geeft in elk geval handvatten.

Te complex
Sommige marketingafdelingen schieten door in het beargumenteren van hun plannen. Ze zijn geneigd om complexe econometrische modellen te hanteren, in de mening dat ze hun voorstel zo beter onderbouwen. Maar die complexiteit maakt het hele traject ondoorzichtig. Het gevolg daarvan kan zijn dat het management maar besluit om naar eigen goeddunken de hoogte van het budget te bepalen.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10